..{ فع‘ــآآليـآآت المنتــدى }..



آخر 12 مواضيع
أيران وحرب الجرذان
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : SiLver Spectra - مشاركات : 2 -
واجب عزاء لأختنا لميـس في وفاه والدتها
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : مــريــم - مشاركات : 10 -
أمل
الكاتـب : د/ عبد الله - مشاركات : 5 -
حقائق لن يخبرك عنها احد ...يمكنك نشرها
الكاتـب : out off box - آخر مشاركة : أمير عسكر - مشاركات : 3 -
خطيئتي الكبرى .. قلم مهيب
الكاتـب : مهيب الركن . - آخر مشاركة : أمير عسكر - مشاركات : 4 -
ساحر الأحزان مع أعضاء بنات مصر في رمضان مع مـريم
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : مهيب الركن . - مشاركات : 4 -
تفرق معاه
الكاتـب : شاعر الحب الحزين - آخر مشاركة : ☆ شهـــاب ☆ - مشاركات : 7 -
بنفهم متأخر
الكاتـب : شاعر الحب الحزين - مشاركات : 6 -
ساحر الأحزان مع أعضاء بنات مصر في رمضان مع الملـكله كيلوباترا
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : واد حبيب - مشاركات : 2 -
الـيوم لك وغـدا عليك
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : مهيب الركن . - مشاركات : 5 -
يعز عليا
الكاتـب : شاعر الحب الحزين - مشاركات : 4 -
ساحر الأحزان مع أعضاء بنات مصر في رمضان مع حـياه
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : د/ عبد الله - مشاركات : 2 -

الإهداءات


مين الى قال ان الى فات مات

قصص - روايات - حكايات ...منقولة


إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم منذ /02-25-2010, 12:12 AM   #61

 

 رقم العضوية : 29616
 تاريخ التسجيل : Aug 2009
 العمر : 30
 المكان : ارض الله واسعه
 المشاركات : 99
 النقاط : yaso badr will become famous soon enough
 درجة التقييم : 50
 قوة التقييم : 0

yaso badr غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي

باقي الحلقة التاسعة والاربعين


واغلقت الهاتف فالتفتت لها نسمة بوجة متسائل.
نسمة: ودا ايه البرود دا بقى ان شاء الله؟.
هالة: خلاص بقى , انا واسلام معادش بينا حاجة غير ازيك الله يسلمك, صحيتي امتى رحتي الكلية ولا لأ, الواجب بتاع كل يوم بيقضيه وخلاص.
نظرت اليها نسمة بقلق.
نسمة: ....واخرتها؟.
وضعت هالة كفيها على وجهها.
هالة: هههف....اخرتها يوم الجمعة ان شاء الله لما يجي, هشوف,.. لو فضل على كده خلاص بقى يبقى كل واحد يروح لحاله.
نظرت اليها نسمة في دهشة.
نسمة: انتي بتتكلمي بجد يا هالة؟؟؟.
قالت هالة وقد احمر وجهها.
هالة: اه والله انا خلاص زهقت, اسلام بقى عامل زي لوح التلج الي انا مش عارفة اتعامل معاه, يبقى لو هيفضل الوضع كده على طول يبقى مش هنقدر نعيش سوا بالشكل دا, انا عملت ايه عشان كل دا يعني؟, انا بحبه صحيح بس دي مش عيشة.
نسمة: ....يعني خلاص قررتي تقوليله؟.
هالة: الجمعة.....الجمعة ان شاء الله هجيب اخر الموضوع دا.
*****************
سامح: يخرب بيتك يا شيخة.
تلفت شادي حوله.
شادي: هي مين دي؟.
سامح: زفتة هايدي , انت عرفت انها قلعت الحجاب تاني, انا مش قلتلك؟, هي ايه الي بيجيبها هنا؟, هي مش خلصت, انت ياعم الحج ,...رايح فين؟.
تركه شادي متوجها صوب هايدي, وناداها.
هايدي: شادي, والله واحشني , ازيك يابني؟.
شادي: الحمد لله , انا كنت عايزك في حاجة يا هايدي معلش, لما تشوفي ندى قوليلها تحترم نفسها وتبطل تتكلم عليا مع اصحابها وتغلط عشان انا كمان بعرف اتكلم وممكن اغلط بس انا مش عيل زيها ومش هعمل كده.
هايدي:...ببس انت عارف يا شادي اني خلاص مبكلمش هالة من زمان.
شادي: بس اكيد ليكي كلام مع ندى لسه انا عارف, وانا واثق فيكي, قوليلها يا هايدي عشان الكلام دا لازم يوصلها, قوليلها تبطل الغباء بتاعها دا بقى وتكبر, وتبطل غلط وشغل اطفال.
قالت هايدي على مضض.
هايدي: حاضر هكلمها ان شاء الله.
شادي: شكرا يا هايدي, متنسيش انا معتمد عليكي.
هايدي: خلاص يا شادي متخافش هبلغها.
شادي: ميرسي اوي , انا هروح بقى للواد سامح, عايزة حاجة؟, اسلملك عليه؟.
هايدي: لا شكرا.
شادي: ههههه, طيب سلام.
هايدي: باي.
ثم تمتمت بعد انصرافه, وهي تخرج هاتفها من الحقيبة.
هايدي: يوووه, هكلم ندى , ربنا يستر.....الو ايوة يا نودي, ازيك ياحبي, انت كمان واحشاني والله,... ايه الاخبار,...لا انا مش في الشغل ,بقلك اصل انا في الجامعة دلوقتي وشفت شادي ,....اه ,هو قالي اكلمك ...لا هو بيقلك بطلي تتكلمي عليه وتغلطي فيه مع اصحابك, عشان الكلام بيوصله, وزي مانتي بتعرفي تتكلمي هو كمان بيعرف يتكلم, بس هو مش غاوي شغل عيال.
صاحت ندى.
ندى: ايه؟,... هو ليه عين يتكلم ولا ينطق, وبعدين كلام ايه الي بيوصله, انا مغلطتش فيه, انا مقلتش غير الحقيقة, هو...هو قالك ايه الي وصله بالظبط؟.
هايدي: هو مقاليش الا الي قلتهولك دا بس ومشي, انتو ايه سايبين بعض تاني ولا ايه, انتو كل شوية كده بقى.
ندى: ايوة خلاص, وان شاء الله عمرنا ماهنرجع, شادي خلاص اتجنن يا هايدي, دا بقى غبي ومجنون وغيور, ومعندوش دم, دا واحد معندوووش دم.
هايدي: ممم,,...انتي بتتكلمي عليه كده دايما مع الناس, ومستغربة ازاي عرف انك بتشتميه؟.
ندى: عشان هو كده, انا مبكدبش.
هايدي: خلاص خلاص يا ستي انا مالى, ان شالله تولعي فيه, انا بس قلتلك الي قالهولي, وبعدين اعقلي كده ياندى انتي مالكيش الا شادي.
ندى: انا ماليش حد, انا ماليش الا ربنا.
هايدي: ربنا يهديكو يا بنتي, والله بكرة تعرفي ان كل الي بتعملوه دا هبل, ومسيركو لبعض, مينفعش لعب العيال دا كله.
ندى: خلاص يا هايدي انا وشادي خلااااااص خلاص بقى.
**************************
سامح: وهي بقى بتغيظك ولا ايه؟.
قال شادي في توتر وهو موليا ظهره الى ندى في الكافية.
شادي: ليه هي بتعمل ايه؟.
سامح: مفيش ...هي بس ماسكة في الشيشة بتاعة رامي وقاعدة تلعب بيها.
انتفض شادي في مقعدة وامسك مسندي مقعده بقوة, وهو يقول بغضب, مجاهدا الا يلتفتت لينظر اليها.
هتف شادي.
شادي: ايه؟, ماسكة ايه؟.
سامح: متخافش هي مشربتش منها, بس هي ماسكاها بس وقاعدة تتدلع.
شادي: بنت المجنونة, انت عارف لو شربت انا مش عارف ان ممكن اقوم اعمل فيها ايه.
سامح: وانت مالك يا اخي, انتو مش سايبين بعض؟.
اكمل شادي في غضب.
شادي: دي بقت بتستهبل ع الاخر.
قال سامح بمزاح.
سامح: بس هي مالها بقت مزة كده ليه من ساعة ماسبتها.
شادي: احترم نفسك يا........., جرى ايه؟.
ضحك سامح مقهقها.
سامح: والله انت واد مسخرة, اما انت بتحبها ماتروح تصالحها, قاعد مطلع ميتين اهلي ليه؟.
شادي: انا لا بحبها ولا بتنيل , هي بس الي بتستفزني.
قال سامح ممعنا في اغاظته.
سامح: بس بجد هي مكانتش حلوة كده وهي معاك.
القاه شادي بزجاجة الماء البلاستيك التي امامه,وسامح مستمر في الضحك,ثم عاد يقول بضيق.
شادي: انا بكرة الي اسمه رامي دا, واد سخيف بشكل.
سامح: انت بتكره اي حد بيعد معاها اصلا.
شادي: اسكت بقى عشان انا مدخن ع الاخر.
وقام من مقعده يتبع ندى التي كانت متوجهة في هذه اللحظة الى ثلاجة الحلويات تلتقط طبق "تشيز كيك", واستند الى الثلاجة يقول.
شادي: ايه؟,هو رامي خلاص ساب اية وفاضيلك انتي بقى؟.
اشاحت ندى باب الثلاجة في بطء, وهي تنظر اليه شذرا, وقالت ببرود.
ندى: وانت يهمك ايه؟.
شادي: اه ماهو عنده حق, بالي انتي لابساه دا, اي حد ممكن يفضالك.
اغلقت ندى باب الثلاجة في عنف, وهي تقول في غضب.
ندى: والله بقى انت مالكش كلمة عليا, لا تقولي البس ايه وملبسش ايه ولا اعد ومعدش مع مين, انا حرة يا شادي, انا مبقتش تحت امرك خلاص.
وسارت من امامه تختال بينما هو واقف في غضب يتبعها بنظره, وبينما هي تعبر من امام احدى المناضد , لمح شابا مارا بجانبها التفت ينظر اليها من اعلى الى اسفل وهو يقول لها شيئا , يبدو انه معاكسة, وضايقها اثناء مرورها, فلم يشعر بنفسه الا متقدما يهتف بالشاب.
شادي: فيه حاجة يا كابتن؟.
الشاب: نعم؟, وانت مالك.
شادي: بتضايقها ليه؟.
الشاب: وانت مالك, يلا بس امشي في طريقك يلا.
استشاط شادي غضبا وبكل ما يعتمل في صدره من غيظ افرغه في دفعة للشاب , وكانت هذه اخر حركة اقدم عليها اذ قام اربعة من اصدقاء الشاب وامسكوا به وانهالوا عليه ضربا.







  رد مع اقتباس
قديم منذ /02-25-2010, 12:44 AM   #62

 

 رقم العضوية : 29616
 تاريخ التسجيل : Aug 2009
 العمر : 30
 المكان : ارض الله واسعه
 المشاركات : 99
 النقاط : yaso badr will become famous soon enough
 درجة التقييم : 50
 قوة التقييم : 0

yaso badr غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي


الحلقة الخمسين



جلست ندى بجانب شادي في مقاعد الاستقبال بالمستشفى تنظر اليه وهو مرخيا رأسه الى الخلف مسندا اياه الى مسند المقعد ,بينما يمسك بيده الاخرى كيسا من الثلج يضعه على انفه.
ندى: لسه بتوجعك؟.
اشاح براٍه نفيا على الرغم من الالم الذي اعتراه لهذه الحركة البسيطة ,وقال بصوت متحشرج.
شادي: لا.
ندى: يعني انت لقيتهم اربعة ايه الي خلاك تشبك معاه؟.
نظر اليها بطرف عينه في غيظ وهو لازال غير قادر على انزال رأسه لاسفل ولم يجبها, فلم تلح هي وتصر على سماع اعترافه بان تصرفة كان غيرة صريحة عليها, ولكنها شعرت بالغبطة, ووضعت كفها على كفه, فصاح هو في الم, فقالت بأسف.
ندى: انا اسفة يا شادي نسيت ان ايدك دي الي وارمة.
شادي: انا كنت عارف انك مش هتجيبلي الا وجع القلب والدماغ والمناخير والايدين.
ندى: يعني انا غلطانة اني جيت اطمن عليك بعد الي حصلك.
وصل الطبيب في هذه اللحظات فصمتت هي وانتظرت في صبر الى ان تم تضميد كدمات شادي, واخذته من يده تسانده حتى خرجا من المستشفى, وقالت بابتسامة.
ندى: على فكرة انا بحبك اكتر مانت بتحبني , ولو لقيت خمسين بنت بتعاكسك كنت هدخل وسطهم برضة واتخانق معاهم.
قال وهو ممسكا رأسه الى الخلف مستندا اليها وهو يسير, وفي صوته اختناق نتيجة لضمادات انفه.
شادي: ومين قال اني اتخانقت عشانك.
ندى: ومين قال ان فيه خمسين بنت هيعاكسوك؟, اهو كله كلام وخلاص.
شادي: وميعاكسونيش ليه خمسين بنت؟.
ضغطت على كفه السليمة في هدوء وهي تقول.
ندى: عشان انت بتاعي انا وبس , مهما قلت ومهما عملت ,الي انت عملته النهاردة دا اثبتلي يا حبيبي انك لسه بتموت فيا, زي مانا بموت فيك, وان مفيش حاجة في الدنيا ممكن تبعدني او تاخدني منك, حتى لو كان انت شخصيا, انت فاهم!!.
***********************
هايدي: ورجعتو لبعض؟.
ندى: ورجعنا لبعض.
ضربت هايدي كفا بكف.
هايدي: والله انتو عالم مجانين.
ندى: يا بنتي سيبك مننا احنا, قوليلي انتي ايه الحركات دي بس, والقصة الجديدة يا عم.
لعبت هايدي بيدها في شعرها, وهي تقول.
هايدي: عاجباكي!!, دانا قعدت اعيط جمب شعري وهو بيتقص.
ندى: سمعت اخبار بايخة كده يارب تطلع غلط.
هايدي: مممممم وبعدين.
صاحت بها ندى.
ندى: يعني بجد انتي هتروحي تشتغلي مع السلاموني في الشركة, انتي مبتحرميش؟.
هايدي: بقلك ايه ياندى, محدش له دعوة بالموضوع دا خلاص, البزنس حاجة والعلاقات الشخصية حاجة تانية.
ندى: طيب ياختي يابتاعة العلاقات الشخصية.
هايدي: واخبار هالة ايه؟.
ندى: مش كويسة والله.
هايدي:....ممم عاملة فيها مش واضحة يا ست ندى, خلاص انا اصلا مش عايزة اعرف هي حرة هي واسلام ان شالله ياكلها , انا مالي.
ندى: لا والله انا بتكلم بجد, ربنا يستر عليهم, شكلهم مش هيكملو.
******************
احتد اسلام قليلا امام هالة التي تجلس امامه في بيتها.
اسلام: انا مش فاهم انتي عايزة ايه بالظبط؟.
قالت بضيق وعينيها المتورمتين تشتعلان غيظا.
هالة: عايزة اعرف مالك, اذا كنت مضايقاك في حاجة قولي, متسبنيش كده فوق الشهر قاعدة بتعامل مع حيطة, خلتني خلاص هكلم نفسي من برودك, بقى انت اسلام الي خطبتني انت؟, انت بقيت اخرس.
اسلام: هالة خدي بالك من كلامك.
هالة: ياشيخ بلا خدي بالك, انت فيه ايه مالك؟, انا مبقتش عاجباك خلاص, مبقتش بتحبني؟, ايه يا اسلام الي بيحصلنا دا؟.
قال اسلام بأسى.
اسلام: انتي متخيلة ان انا مش بحبك؟.
هالة: امال ايه التفسير للي انت بتعمله؟.
اسلام: ههه ههه ههههه, بقيت انا الي مش بحبك دلوقتي؟.
اندهشت هالة من ضحكاته المريرة, وقالت.
هالة: امال يعني انا الي مش بحبك؟.
اقتضب اسلام بعد الضحك وقال.
اسلام: المشكلة متكونيش حاسة بالي في قلبك.
اندهشت من الكلمات وقالت بحدة.
هالة: الي في قلبي؟؟, انت قصدك ايه يا اسلام, متخليك واضح كده زي مانا واضحة.
اسلام: الي في قلبك الي لسه مماتش.
امتقع وجه هالة مع كلمته الحادة التي مزقت قلبها تمزيقا,لقد تبين لها ان ماتخشاه صحيح, انه يفكر بموضوع عمرو مجدي.
هالة: ......انت قصدك ايه يا اسلام؟؟.
اسلام: قصدي الي قصدي بقى.
هالة: لا يااسلام مش بقى, انت الي بتقوله دا خطير جدا ومعناه مش حلو لعلاقتنا ابدا.
اسلام: بس دا مش معناه ان هو مش صح.
بعتت للحظات قبل ان تقول في حزن ممزوج بالغضب.
هالة: انت بجد بتفكر اني ممكن اكون لسه بفكر في عمرو مجدي؟,.....متدورش وشك, بصلي وجاوبني , انت متخيل ان انا بحبه يا اسلام؟؟.....جاوبني.
لم يجبها, انما دل صمته على ما يوغل في صدره, فارتعشت هالة من الانفعال وقامت وهي تقول في قوة شخص مظلوم.
هالة: انت لو بتفكر كده فعلا, يبقى مالوش لزمة الكلام , انت طلعت فعلا متعرفنيش, ....انت اخترت غلط يا ابن الناس.
وخلعت الدبلة من اصبعها في ارتجاف, ووضعتها على المنضدة امامها في بطء.
*****************







  رد مع اقتباس
قديم منذ /02-25-2010, 12:50 AM   #63

 

 رقم العضوية : 29616
 تاريخ التسجيل : Aug 2009
 العمر : 30
 المكان : ارض الله واسعه
 المشاركات : 99
 النقاط : yaso badr will become famous soon enough
 درجة التقييم : 50
 قوة التقييم : 0

yaso badr غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي

باقي الحلقة الخمسين

ميسون: لا حول ولا قوة الا بالله.
نسمة: اه والله العظيم, بعد مافرحنا شوية عشان خلاص, بابا شادي خلاص وافق انهم ييجو يتكلمو على ندى بعد ما النتيجة طلعت خلاص وطلع الاول زي ماقال بعد مارجعو لبعض, جت حكاية نسمة دي اتلعبكت , وكل واحد ركب راسه ومحدش فيهم عايز يواجه التاني اصلا.
ميسون: هي قلعتله الدبلة؟.
نسمة: انا معرفش ايه الي حصل بالظبط, بس هالة الي بتقوله انها مينفعش ترجعله ابدا وهو بيفكر بالطريقة دي, وهو كمان ساكت زي الي عامل عملة, ومش عايز لا يدافع عن نفسه , ولا حتى يحاول يصلح حاجة, انا مستغربة سلبيته اوي, ازاي مش واثق من نفسه بالشكل دا؟, ازاي مش حاسس انها بتحبه, الولاد دول اغبيا اوي, انه يفضل حابس نفسه في شبح واحد مات, ويفضل خايف منه وهو معاه بنت تتمناله الرضا يرضى, يبقى غبي ولا لأ؟.
سرحت ميسون وقالت وهي تتنهد.
ميسون: غبي وستين غبي كمان, هما كده الولاد مبيقدروش الي يحبهم.
نسمة: كأنه مش لاقي حاجة يبوظ بيها علاقتهم اخترعله حاجة , وقعد خياله عايش بيها, بس برضة هالة غلطانة, انا شايفة انها محاولتش تدافع عن نفسها, الي بيحب حد مبيستسلمش بالشكل دا,المفروض حتى تتصل بيه تقوله, تعرفه انها بتحبه هو , تقوله هفضل معاك مش هسيبك, لكن حكاية الكرامة الغبية دي الي هي عايشة فيها, مخلياهم بيموتو في بعض وكل واحد في مكان.
ميسون: متبقيش مثالية يا نسمة, برضة خلاص هو كسرلها قلبها لما اكتشفت انه كل دا كان لسه بيفكر انها بتفكر في عمرو.......والله مش عارفة اقلك مبروك لندى ولا ازعل عشان هالة.
نسمة: في الحالتين هتزعلي ياحبيبتي, اصل موضوع ندى وشادي دا بقى موضوع حمضان اصلا, دول المفروض يلمو الموضوع زي الي عاملين عملة في القسم, ماهو كان ناقص كمان ما تتخطبلوش بعد الفضايح دي كلها.
******************
ندى: ماما البس دا ولا دا.
قالت الام وهي تقلب في ملابس ابنتها.
الام: لا دا ولا دا, البسي التايور الي جبتيه قبل العيد والبوت.
ندى: لا ياماما مش عايزة البسه, دا بيخليني الانسة انوثة.
الام: يا ماما اول نزولة مع حماتك لازم تبينيلها انك شيك وفي نفس الوقت حلوة.
رفعت ندى جاكيتا من الدولاب كانت قد وضعته للتو بعد رفض امها اياه.
ندى: يعني ماله دا طيب.
قامت الام تمسك بالجاكيت بقرف.
الام: بقى مش مكسوفة من نفسك, عايزة تلبسي جاكت مرسوم عليه من ورا كارتون, انتي رايحة الكلية يا بنت انتي.
ثم اكملت وهي تخرج التايور من الدولاب وتضعه على ندى وتديرها للمرآة.
الام: اسمعي كلام امك, امه ست غلسة وشكلها مش طيبة, ويوم ماجم هنا منزلتش عينها من عليكي وهي عاوجة بقها, متخليهاش تاخد عليكي غلطة, ولما تختاري اي حاجة النهاردة, مش مهم تبقى عاجباكي اوي خليها هي تختار معاكي, وبعدين ابقي ظبطي انتي وشادي وغيروها, بس المهم تكسبيها متخسريهاش.
قالت ندى باستياء.
ندى: انا اصلا مش عايزة اروح المشوار دا لوحدي, انتي مش عايزة تيجي معايا ليه؟.
الام: مينفعش اجي عشان ميتقالش اني بتدخل وانك مش عارفة تاخدي قرار لنفسك.
ندى: طب احد هالة.
الام: سيبي اختك في خالها كفاية الي هي فيه.
ندى: يووووووووووه بقى انا خايفة اوي.
الام: متخافيش, وحاولي تكسبيها عشان هي شكلها ست مش سهلة.
******************
جلست ندى تتأفف في ضيق وهي تجلس مع شادي في السيارة بعد انتهاء حفل الخطوبة,فقال شادي في حذر.
شادي: ما خلاص بقى يا ندى؟.
التفتت اليه ندى تهتف بثورة.
ندى: يعني ايه خلاص؟, يعني انت عاجبك الي عملته مامتك دا؟, يعني جابت الدبلة والانسيال على ذوقها وقلت معلش, وقالت نعمل قراية الفتحة عندكو في البيت وقلت ماشي, مع اني اول مرة اسمع عن قراية فتحة في بيت العريس, وقلت مش مهم عندنا وعندكو واحد, واتدخلت في كل حاجة في حفلة الخطوبة, من اول القاعة لغاية البدلة بتاعتك برضة عديتها, خلتني البس الحجاب في الخطوبة وانا مكنتش ناوية قلت معلش عشان شادي, لكن انها تغير حاجات في الشبكة بعد ما اكون نقيتها خلاص واتفاجيء في وسط الخطوبة بحاجات تانية انا بلبسها, اهو دا ميتسكتش عليه ابدا, انا كتر خير اهلي اوي انهم متكلموش, انا كان حقى اقلع الدبلة في نص الخطوبة واسيبك وامشي, يعني ايه الي حصل دا يا سي شادي, وانت ازاي تسكت على حاجة زي كده.
قال شادي محاولا تهدئتها.
شادي: والله العظيم ياندى ماعرفت حاجة عن الموضوع دا ,زيي زييك بالظبط.
ندى: عرفت معرفتش انت لازم تاخدلي حقي يا شادي, عشان انا نار كده بتغلي جوايا, انا مش طايقة نفسي ولا حد من ساعة الي عملته مامتك, اتصرف عشان انا حتى مبقتش عايزة اروح اتعشى, انا عايزة اروح بيتنا انت فاهم انا خلاص عايزة اروح.
شادي: خلاص ياحبيبتي, والله هكلمها لما اروح, بس انتي اهدي متبوظيش اليوم علينا.
صرخت ندى.
ندى: انا ؟؟؟, انا الي هبوظ اليوم عليك انت هتستهبل, انا الي يومي باظ وطالعة في الفيديو نص الحفلة بوزي مترين, انا الي ماماتك عرفت تحرق دمي في يوم خطوبتي, انت مهما عملت دلوقتي مش هتهديني, انا خلاااااص مامتك عرفت تعملها فيا, مكانتش موافقة على الخطوبة خطبتني ليك ليه؟, اتعمدت تحرجني ليه, انا قلتلك مامتك بتكرهني قعدت تقولي لا دي بتحبك.
شادي: خلاص بقى يا حبيبتي عدي اليوم, خلاص حصل خير.
ندى: خير, هو فين الخير, هي بانت اوي, انا عمري ماهشوف خير معاك ياشادي, مامتك حطتني في دماغها خلاص, ومش هترتاح الا لما نفركشها, ارحمني ياااارب.







  رد مع اقتباس
قديم منذ /02-25-2010, 01:03 AM   #64

 

 رقم العضوية : 29616
 تاريخ التسجيل : Aug 2009
 العمر : 30
 المكان : ارض الله واسعه
 المشاركات : 99
 النقاط : yaso badr will become famous soon enough
 درجة التقييم : 50
 قوة التقييم : 0

yaso badr غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي

الحلقة الواحدة والخمسين


دخلت ندى الغرفة التي كانت لها هي و هالة , قبل ان تتخذ من غرفة نسمة غرفة خاصة لها, دفعت الباب كالصاروخ تحت نظرات نسمة وهالة المتسائلة, وهي تهتف في الهاتف الموضوع على اذنها.
ندى: انا نازلة اهه خلاص هلبس الجزمة وانزل....هالة, فين البوت بتاعك كان فيه الشراب بتاعي.
اشارت لها هالة بمكان البوت وهي مندهشة.
ندى: ....بطل زن والله خلاص نازلة, ...اقفل بقى سيبني اخلص.
والقت الهاتف وهي تتأفف.
ندى: دا ايه القرف دا , منا كنت على طول عمري بتأخر , ايه الجديد يعني, بقى خنيق جدا.
هالة: على فكرة الي بتلبسيه دا شرابي انا مش بتاعك, انتي الي ضربتي عليه .
ندى: بقلك ايه انا مش فايقالك, مش كفاية عليا حماتي.
ضحكت نسمة وهي تقول.
نسمة: وايه اخبار العريس الي كانت جايباه لهالة, الي عنده 30 سنة دا.
ندى: اوووف دا لو كان اخر واحد في الدنيا, ابعدي يا بنتي عن اي حاجة من نحيتها دي عقربة.
قالت هالة باقتضاب.
هالة: دا على اساس اني كنت هوافق اصلا.
لم تلق ندى بالا لما قالته هالة, فلم تشعر مابه من مرارة بينما شعرت نسمة بالاشفاق على هالة وقالت ندى في سرعة.
ندى: نسمة شنطتك البيضة بسرعة.
نسمة: يووووه يا ندى انا نازلة بيها.
ندى: عشان خاطري يا نسمة, انا رايحة عند حماتي, مش كفاية لابسالها بنطلون وهي مبتطقش تشوفني الا عاملة فيها هند رستم, شنطتي البيضة شكلها عبيط, بتاعتك اشيك.
قالت نسمة على مضض.
نسمة: ماشي يا ستي, هتلاقيها في الدولاب.
ندى: ميرسي.
والتقطت الحقيبة بسرعة وافرغت مابها على الفراش بجانب نسمة وانصرفت بسرعة.
نسمة: شفتي عملت ايه؟, رمتلي حاجتي وجريت, يخرب بيت خطوبتها دي الي عملالنا دربكة دي.
هالة: معلش يابنتي .الله يكون في عونها , حماتها مقرفة.
نسمة:لا اختي هي الي تشل ,يعني رايحة تتغدى عند الناس تتأخر ساعة ونص ,تبقى مستفزة ولا لأ؟.
قالت هالة وهي تتنهد.
هالة: سبحان الله انا كانت حماتي زي العسل .
نسمة: هي ....كلمتك تاني؟.
هالة: كانت كلمتني من اسبوع تسأل عليا.
نسمة: وهو؟, محاولش يكلمك خالص؟.
هالة: لا خالص, الله يسامحك انتي الي خلتيني ابعتله مسدج , وهو مردش, كل الي نابني ان قلبي وجعني وكسفت نفسي على الفاضي.
نسمة: ماهو انا بصراحة بقى مش فاهمة ازاي كنتي تبقي بتحبيه كده وساكتة على الوضع دا, كان لازم تدافعي عن نفسك,... هو ...انتي ...مش عارفة تنسيه يا هالة؟.
تنهدت هالة في حزن.
هالة: بصي يا بنتي انا حبيت مرتين , اول مرة كنت فاكرة اني بحب, عمرو كان زي امر واقع بالنسبة لي, مكنتش بفكر معاه, كنت عايشة وخلاص, لكن اسلام , كان بقى حب بجد, الحب الي اتمنيت اني افضل طول عمري معاه,حسيت ان هو دا الي انا عايزاه فعلا, وكنت ماصدقت قدرت افتح قلبي تاني, بس مفتكرش خلاص يانسمة اني هقدر احب تالت.
نسمة: يااه للدرجة دي.
هالة: انا مش مستعدة اصلا احب تاني واتعذب تاني , واسيب تاني.
نسمة: طب انتي ليه كده بتبشري على نفسك.
هالة: اصلك مجربتيش , لما تبقى كل حاجة بتضايقك, اي واحد على اسمه بيخنقك, كل عربية شبة عربيته بتخليكي تلفي حوالين نفسك, كل برفان زي بتاعه بيدوخك, كل رينج تون شبه بتاعته بتهبلك.
نسمة: بس الدنيا موقفتش يا هالة.
هالة: انا خلاص مش حمل اي تجربة من اي نوع خلاص, انا كفاية عليا اوي الي حصلي في حياتي لحد كده, انا عايز انجح وبس , عشان انا شكلي كده مش هنجح السنة دي.
نسمة: انا بصراحة كنت بحبكو اوي مع بعض,انتي واسلام.
هالة: ماخلاص بقى يا نسمة , بطلي تقلبي عليا المواجع.
نسمة: دا على اساس انك نسيتي اصلا.
تنهدت في حسرة.
هالة: بس الكلام بيوجع اكتر, بطلي تكلميني في الموضوع تاني.
******************
جلست ندى تقلب بالملعقة في الطبق الذي امامها دون ان تأكل, حتى لمحتها والدة شادي, فقالت الام بصوت لازع.
الام: مبتاكليش ليه ياندى؟.
ندى: لا دانا باكل ياطنط اهه.
الام: انا شايفاكي يعني قاعدة تقلبي في الاكل , مبتحبيش الملوخية؟.
ندى: بالعكس يا طنط دي جميلة جدا.
قالت الام في لؤم.
الام: انتي بتعرفي تطبخي ايه ياندى؟.
غص شادي بما يأكله بعد سؤال امه, وقد شعر أن استجواب امه لندى لن يؤول الى خير ابدا, فناولته ندى كوبا من الماء في سرعة, وهي تقول.
ندى: شوية.
بينما تجاهلته امه تماما وهي تسألها.
الام: بتتطبخي ايه يعني؟.
عادت ندى تنظر اليها وهي تقول في شيء من الضيق.
ندى: بعرف اطبخ مكرونة ياطنط.
الام: وهي المكرونة دا طبيخ برضة, دا شادي بيعرف يطبخ, وهاني كمان, كانو الله يحميهم بيساعدوني في المطبخ دايما.
ندى: مانا عارفة يا طنط , شادي مبيبطلش كلام على حضرتك بصراحة.
الام: بس انتي لازم تتعلمي يا حبيبتي, دا شادي بيموت في الملوخية.
ندى: اكيد يا طنط.
الام: بس فعلا لو كنتي بتبطخي كان بان عليكي شوية, مش تاكلي يا حبيبتي عشان تتخني.
قال شادي متدخلا.
شادي: طب ما تسبيها ياماما عشان تعرف تاكل , هتاكل ازاي وهي بتتكلم.
الام: حاضر ياشادي هسكت حاضر.
وانتظر شادي بعد انتهاء الاكل , ثم مال على اذن ندى.
شادي: قومي ساعدي ماما.
فقامت تجمع الاطباق محاولة مساعدة الام, فقالت.
الام: لا يا حبيبتي سيبي يا ماما, احنا جايبينك نتعبك برضة.
شادي: لا يا طنط ولا تعب ولاحاجة.
الام: لا يا ندى مالكيش دعوة روحي انتي اغسلي اديكي.
فامتثلت ندى بينما قام هاني بسرعة يجمع الاطباق وكأنه معتاد على الامر, وتوجهت الى شادي الذي كان متوقفا في الشرفة.
شادي: الله؟, انتي مش بتساعدي ماما؟.
ندى: لا يا سيدي مرضيتش.
شادي: كنتي تزني عليها.
ندى: جرى ايه ياشادي؟, انا مش هغلس عليها يعني, هي اصلا مش طايقاني من الصبح, لو على الطبيخ يا شادي وهتعلم يا حبيبي في الاجازة مانت عارف منا قايلالك.
هدأ شادي قليلا وقال محاولا امتصاص حدتها التي كان يعذرها في سببها.
شادي: يا جبيبتي مانا عارف, وماقلتش حاجة , بس امي مجابتش بنات والي زي دي بتبقى مستنية مرات ابنها تكون بنتها, وانتي اول فرحتها وانا عايزك تكوني البنت الي هي مجابتهاش , وقربي منها شوفي هي عايزة ايه واعمليه, يعني انتي وهي اقرب اتنين في الدنيا لقلبي , واحب اشوفكو دايما متفقين.
ندى: وانا مقلتش حاجة بالعكس ان نفسي, بس مامتك مصعباها عليا اوي.
شادي: ياحبيبتي هي ماما كده , تحسي انها شديدة بس اما تعرفيها هتلاقيها طيبة اوي.
ندى: حاضر يا شادي هحاول اقربلها.
امسك شادي كفها وقبلها.
شادي: انت حبيبي, انا عارف انك مش هتقصري.
ندى: يا شادي, انا مقدرش معملش الي يريحك, انت عارف ان انت دنيتي ومافيها, انت لو تبعد عني يا شادي انا اموت.
*********************
قالت اية وهي جالسة في شقتها وصديقاتها بالمنيا, لندى في الهاتف.
اية: يا بنتي كلم مروة قدام عيني وسألها عن خبر خطوبتك.
ندى: كان عارف انك جمبها؟.
اية: لا.
ندى: قالها ايه؟.
اية: قالها هي عزمتك؟, وسألها كان امتى وكده.
ندى: مسألش عن حاجة تانية؟.
اية: لا.
ندى: كان زعلان؟.
اية: معرفش بقى انتي مالك كده بتسالي يعني؟.
ندى: اصل انا مش داخل عليا الفيلم الهندي دا , هيمثل بقى ويعمل فيها كان بيحبني.
اية: طب والله انتي جزمة ولا تستاهلي واحد زي المصري يحبك اصلا.
ندى: دا يابنتي شادي بيشيط كده من سيرته بس, ولا من صوره معانا.
اية: وعاملة ايه مع حماتك؟.
ندى: زفت دي مش حما دي مصيبة .
اية: هههههه تستاهلي.
ندى: بقلك ايه انا هقفل بقى عشان شادي ع الويت اوكاي.
اية: طيب ياختي الله يسهلو.
ندى: يلا بقى باي.
واغلقت بسرعة لترد على شادي.
ندى: الو يا حبيبي.
شادي: كنتي بتكلمي مين؟.
ندى: دي اية.
قال شادي بصوت غاضب.
شادي: انا مس قلتك خفي معاها شوية؟.
فاحتدت ندى.
ندى: وانا قلتلك دي صاحبتتي ومينفعش جرى ايه يا شادي هو الي احنا قلناه هنعيده ولا ايه؟.
شادي: ماهو مادام متسمعش الكلام.
ندى: كلام ايه الي متسمعش يعني انا ينفع اجي اقلك متكلمش سامح تاني, انت بتتكلم ازاي.
شادي: يا ندى انا من يوم ما اتخطبنا وانا لا بقيت اخرج مع اصحابي ولا بشوفهم ولا حتى عايز اشوفهم, بقيت فاضي ليكي انتي وبس, والمكان الي بتعوزي تروحيه بوديهولك, وانتي دايما عندي رقم واحد, ومزعل الناس كلها مني عشانك, ومحدش عارف يتلم عليا,بس انتي عايزاني وعايزة اصحابك, وعايزة الفسح والخروج والجو الزبالة بتاع خروجاتكو وسنوبي دا تاني ليه؟, الناس دي ياندى هتسببلك مشاكل معايا ابعدي عنهم لو مش عايزة تخسريني.
ندى: الناس دي انا مبشوفمش الا كل سنة مرة, في المنيا هما, انت حاططهم في راسك ليه؟, وبعدين انا برضة من يوم ما اتخطبنا وانا مبخرجش زيي زيك, ايه في الي انت عملته معجزة يعني.
صاح شادي بها.
شادي: ندى, انا مش فايقلك اصلا وانتي بدأتي تشتغليني, انتي بتحبي المشاكل لما يكون عندي امتحانات.
ندى: يعني هو انت لوحدك الي عندك امتحانات؟,مانا كمان عندي امتحانات, انت عايز انا اراعيك وانت متراعنيش.
رد باقتضاب.
شادي: خلاص يا ندى الكلام انتهى, انا مش عايز اتكلم.
قالت بغضب.
ندى: اهرب اهرب ماهي عادتك ولا هتشتريها.
شادي: روحي ياندى ذاكري روحي لحسن نغلط في بعض روحي.
واغلق الخط في وجهها فهتفت وهي تلقي الهاتف.
ندى: بارد.
واقتحمت الغرفة على اختيها, فبادرتها هالة وهي ترفع رأسها عن اللاب توب امامها.
هالة: بالله عليكي متوجعيلنا دماغنا انا مش فاضية زي مانتي شايفة انا ورايا مشروع تخرج, عايزة نسمة خديها على اوضتك.
ندى: ايوة ماهو هو دا الي باخده منك ومنه, عندي امتحانات لا عندي مشروع,كأن محدش دخل هندسة الا انتو.
هالة: انتي الي محسسانا انك فاضية , انتي ياماما في كلية صعبة لو مركزتيش هتسقطي.
بينما قالت نسمة في هدوء لندى.
نسمة: مالك ياندى؟.
التفتت ندى الى نسمة بالشكوى متجاهلة هالة.
ندى: شادي بدأ جنان الامتحانات , انا بقيت زهقانة منه خلاص, بيتغابا عليا كتير من يوم ما اتخطبنا, مكانش كده شادي ابدا, انا مبقتش حاساه زي الاول.
قالت نسمة معاتبة.
نسمة: منا قلتلك الي فيها , انتو خلاص خلصتو كل المشاعر الحلوة بتاعة الخطوبة من اربع سنين فاتو, بقيتو عاملين زي المتجوزين بقالهم ميت سنة, لازم طبعا تحسي بزهق , انتو ماسبتوش حاجة معملتوهاش,خروج وخرجتو سفر وسافرتو حب وحبيتو, طبعا معادش الا الخناق, دانتو حتى الخناق اتخانقتوه.
ندى: انتي يعني بتعقديهالي يعني اعمل ايه عشان ترتاحو؟, اسيب شادي؟.
نسمة: انا بس بفهمك, زي ماقلتلك زمان, ربنا بيشيل البركة من الحاجات الي مش في معادها وفي وقتها, بقى بالله عليكي كلمة حبيبي ليها طعم.
قامت ندى في ثورة تقول.
ندى: لاااااااا بقى انتو بتستلموني واحد ورا التاني, انا برضة عندي امتحانات ومحدش بيراعيني كله قاعد يديني في مواعظ وعايزيني انفذ وبس كأن ماليش رأي.
وقامت منصرفة في غضب.
هالة: ندى وشادي خلاص بقم عاملين زي الديناميت بيتلككو عشان يتخانقو.
*********************
ريهام: مش دي هالة.
سلمى: اه هي.
ريهام: البنت دي بقت غريبة اوي.
سامح: هي فركشت خطوبتها باين, صح؟.
ريهام: اه من زمان يا بني.
سامح: هي غاوية تتبهدل ايام الامتحانات كده, انا بستغرب انها بتعدي اصلا كل سنة.
ريهام: بس انا مستغربة هايدي الي كانت صاحبتها, انا شفتها قريب , بقت ولا الرقاصات.
سلمى: سيبو الناس في حالها بقى.
ريهام: حالها مين يا بنتي, دي فظيعة.
سامح: اهو العريس وصل.
ريهام: بطل تقوله كده كأنك بتتريأ, مش بدل ما تغير وتعمل زيه.
سامح: انا مش عايز اعمل زيه, اجيب منين, لا ابويا هيسحبلي من البنك ولا امي هتجيبلي شبكة هدية, ولو فتحت بقى لابويا عشان اخطب دلوقتي مش بعيد يرميني في الشارع.
ريهام: اما نشوف لما تتخرج وتشتغل وتقدر تقول لبابا يا بتاع بابا, الي عايز حاجة مبيتلككش في بابا.
شادي: بابا ماله؟.
ريهام: بيحسدك يا سيدي عشان خطبت.
شادي: الله يخرب بيتك انا اصلا مش ناقص كفاية الي انا فيه.
سامح: الي انت فيه ايه؟, خاطب ومتدلع و بتطلع الاول وماشية معاك حلاوة.
سلمى: الله اكبر ايه دا؟.
شادي: والله ماحد جايبني ورا الا فقر اهلك دا, جبتيلي يا سلمى الصور بتاعة التصميمات.
سلمى: اه انت هتعمله ثري دي؟.
شادي: بفكر مش انا الي اعمله هديه لابن عمي هو بيشتغل في الحاجات دي اصلا يظبطهولي.
سامح: اهه كمان ابن عمك هيعملك الثري دي, ابن محظوظة ولا لأ انت.
شادي: يخرب بيتك, وانا اقول النحس راكبني من ايه اهو من فقر اهلك دا.
ريهام: سيبك منه سيبك منه, انت وراك حاجة النهاردة؟, ماتيجي نروح بعد ما نطبع الورق, نطلع على سي بريز نعد شوية.
قال سامح ساخرا.
سامح: بس لحسن تلاقيه مش فاضي , عنده زيارة.
شادي: خفيف اوى حضرتك, لا انا معاكو , ان شالله نسهر للصبح.
ريهام: طيب قشطة, داحنا بقالنا كتير مخرجناش معاك يا راجل.
بينما فكر شادي غاضبا .
" ماشي ياندى, بقى انا اقلك كلام متسمعيهوش وانا الي قاطع نفسي بعيد عن اصحابي عشان خاطرك لغاية ما بقو بيتريأو عليا, ولا بخرج ولا بعمل حاجة من غيرك من يوم ما خطبتك, وانتي بتفضلي عليا اصحابك, انا بقى مش هفكر في مشاعرك تاني وهشوف نفسي زي مانتي عايزة تشوفي نفسك على حساب كلامي".







  رد مع اقتباس
إضافة رد

« لكل مسلم تعالو وشوفو القصة ديه حلوا ادخل يلا | بدأت تصلي والسبب ابنتها »

الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

Posting Rules
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


مجلة الحلوة / مذهلة

الساعة الآن 09:23 PM


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 RC 1
منتديات بنات مصر . منتدى كل العرب

a.d - i.s.s.w


elMagic Style.Design By:۩۩ elMagic ۩۩