::: فعاليات المنتدى :::

أهلا وسهلا بك إلى منتديات بنات مصر.
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

آخر 12 مواضيع
حل جميع مشاكل إيقاف الفوتوشوب وإستعادة الإعدادات الافتراضية-Restore Photoshop default
الكاتـب : JUST AHMED - آخر مشاركة : يحيى الفضلي السودان - مشاركات : 1 -
البطل المزيف....قصة قصيرة
الكاتـب : مارد الغضب - آخر مشاركة : يحيى الفضلي السودان - مشاركات : 2 -
الوفاء
الكاتـب : يحيى الفضلي السودان - مشاركات : 5 -
كوكب جديد
الكاتـب : يحيى الفضلي السودان - مشاركات : 3 -
لا تقلقى - بقلمى
الكاتـب : الفارس الخيال - آخر مشاركة : مارد الغضب - مشاركات : 4 -
سهل نخسر بعض
الكاتـب : شاعر الحب الحزين - آخر مشاركة : مارد الغضب - مشاركات : 11 -
غموض عاشق - بقلمى
الكاتـب : الفارس الخيال - آخر مشاركة : يحيى الفضلي السودان - مشاركات : 1 -
حز في قلبي
الكاتـب : يحيى الفضلي السودان - آخر مشاركة : hodahani - مشاركات : 2 -
خط الزمن
الكاتـب : ahmed 22 - آخر مشاركة : منهل المعرفه - مشاركات : 6 -
إزاي تضيف التأثير الدرامي بالفوتوشوب - Create a Dramatic Color Effect
الكاتـب : JUST AHMED - آخر مشاركة : يحيى الفضلي السودان - مشاركات : 1 -
انا حاسس بيك
الكاتـب : ahmed 22 - آخر مشاركة : هدوء نسمة - مشاركات : 4 -
السلام عليكم
الكاتـب : يحيى الفضلي السودان - مشاركات : 8 -

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم منذ /12-27-2010, 12:15 PM   #1

عضو جديد

 

 رقم العضوية : 56274
 تاريخ التسجيل : Nov 2010
 المشاركات : 117
 النقاط : عذراء الجمال will become famous soon enough
 درجة التقييم : 50
 قوة التقييم : 0

عذراء الجمال غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي معلومات عن الازياء والموضة والذهب

السلام عليكم ورحمة الله وبركاتة

كيفكم اخواني اليوم سوف نتحدث عن معلومات عن الازياء و الموضة والذهب و أسباب ارتفاع سعر الذهب في الأسواق العالمية وأثره على الأسعار....


طبعا مش محتاجة حد يقول لك إن الموضة
بتعتمد على البساطة فى اختيار اللي يناسبك ويناسب جسمك من الملابس واوعي تنسي إن اختيارك لملابسك بيعكس ذوقك وشخصيتك بصفة عامة علشان كده قبل ماهنقول لك الموضة إيه عايزين نقول لك على شوية نصايح تساعدك في اختيارك لملابسك زي:
نوع القماش
ياريت تبعدي تماما في اختيارك للملابس الصيفية عن الأقمشة اللي بتحتوي على مواد صناعية زي "البلوستر" خاصة لو كانت بشرتك من النوع الحساس، وعلى فكرة هتلاقي إن أكتر أنواع الأقمشة اللي هتريحك هي الأقمشة "القطنية" أو "الكتان" لأنها بتمتص العرق وبالتالي بتعطيكِ إحساس بالراحة طول اليوم.

لون القماش
مش محتاجة حد يقول لك إنك تبعدي نهائيا في اختيارك عن الألوان الغامقة وده لأن الألوان الغامقة بتمتص أشعة الشمس، وبالتالي بتدي إحساس بزيادة الحرارة خاصة لو كنتِ من الناس اللي بتتعرض للشمس كتير، وبالتالي ياريت إنك تختاري الألوان الفاتحة. وخلّي بالك إن لون ملابسك لازم يكون مناسب للون بشرتك، وده ممكن تعرفيه وإنتِ بتقيسي ملابسك فى المحل تقفي قدام المرايا وتشوفي إذا كان اللون لايق عليكِ ولا لأ.

ملابس مناسبة
وبما أن البساطة هي عنوان الشياكة فياريت إنك تختاري الملابس اللي تكون عملية ومريحة وتناسب فصل الصيف.. يعني لو كنتِ طالبة هتلاقي إن أكتر الحاجات المناسبة ليكِ إن تكون ازياء عبارة عن بلوزة وجيبة أو بلوزة وبنطلون قماش أو جينز.
طبيعية الجسم
ولأن طبيعية الجسم هي اللي بتفرض نفسها في اختيار الملابس ولأن الملابس ممكن إنها تداري بعض العيوب الموجودة في الجسم هاقول لك على حاجة تخلي بالك منها، وإنتِ باختاري ملابسك وهي إنك لو كنتِ...
صاحبة جسم رفيع:
هتلاقي إن من أكتر الحاجات اللي تليق عليكِ هي الألوان الفاتحة اللي بتحتوي على نقشات كبيرة متباعدة عن بعضها وابعدي نهائيا عن الأقمشة ذات النقوش الصغيرة لأنها هتبين إنك أرفع بكتير.....

أما لو كنت...
صاحبة جسم ممتلئ:
لصاحبة الجسم الممتلئ يفضل إنها تبعد نهائيا عن الألوان الفاتحة لأنها بتظهرها أبدن مما هي عليه.. لو مضطرة إنك تلبسي ألوان فاتحة ممكن إنك تشركي معاها حاجة غامقة، يعني بلوزة فاتحة وبنطلون غامق مثلا.. كمان بيفضل إنك تختاري القماش اللي بيحتوي على نقوش صغيرة وخطوط رفيعة بالطول وتبعدي تماما عن الخطوط العريضة التي ترسم على القماش بالعرض لأنها هتظهرك في حجم أكبر مما أنت عليه.

أفضل وقت لشراء الملابس
أفضل وقت تقدري إنك تشتري فيه ملابسك هو النهار وده علشان تقدري إنك تحددي لون القماش على الحقيقة بعيدا عن أضاءة المحلات الملونة اللي بتغير شوية في لون القماش.. كمان خدي بالك من حاجة مهمة قوي وهي إنك ماتذهبيش لشراء الملابس وإنتِ حاسة إنك مش في وزنك الطبيعي.. يعني لو حسيتِ إنك مليانة شوية استني لغاية ما وزنك يرجع إلى طبيعته، وده نفس الحال لو كنتِ حاسة إن وزنك أقل من الطبيعي.
غسيل الملابس
طبعا لو اخترتِ ملابس قطنية أو من نوع الكتان فدي بالذات بتحتاج معاملة خاصة في الغسيل وهي إنك تغسليها بمية باردة لأنك لو غسلتيها بمية سخنة هتلاقي القماش اتكرمش وبقى صعب جدا في الكوي... كمان ياريت إنك تتبعي الإرشادات الخاصة بالغسيل اللي بتكون مكتوبة على التيكت.



أسباب ارتفاع سعر الذهب في الأسواق العالمية وأثره على الأسعار

الذهب ارتفع سعره - البترول سيغلى – الذهب نزل سعره – الدولار ارتفع سعره – الدولار طلع الدولار نزل - الغلاء زاد - … الخ هذه المصطلحات نسمعها يومياً ونقرأ عنها كثيراً وندوش حياتنا بها رغم أن الغالبية منا نحن المتابعين لهذه الأنباء ليس لنا ناقة ولاجمل بارتفاع أو هبوط النفط أو الذهب أو الدولار .. ولكن مثل ما يقال حب الاستطلاع هو الدافع لنا للتعرف على ما يدور في ساحة التنافس الاقتصادي بين المعادن والأوراق النقدية .. ولذلك رأيت انه من الضروري أن أقوم ببحث سريع لمعرفة الأسباب الحقيقة التي تؤدي إلى ارتفاع سعر الذهب وهبوطه والذي بسببه تحدث ردود فعل سريعة من قبل المواطن هنا في اليمن حيث يبادر بالشراء إذا هبط السعر ويبيع إذا ارتفع وهكذا ..

= نشرت الشرق الأوسط ( 9 نوفمبر 2006 العدد 10208 ) دراسة جاء فيها (حاول بعض المحللين ربط ارتفاع اسعار الذهب اليوم في – الفترة الأخيرة - من هذا العام بالمخاض المالي والنقدي الذي مرت به الإدارة الأميركية أو ما يسمى حسب الاصطلاح الأميركي الجديد اقتصادات (بوش)، وقد تجلى ذلك في ارتفاع سعر الفائدة ثم ارتفاع سعر الدولار في الأسواق العالمية مقابل العملات العالمية الأخرى. ثم عادت أسعار الفائدة إلى الهبوط وتلاها الدولار. مما خلق حالة من التذبذب وعدم الاستقرار لم تكن مألوفة لسنوات تعيها الذاكرة بوضوح.








  رد مع اقتباس
إضافة رد

الكلمات الدلالية (Tags)
معلومات, الازياء, والموضة, والذهب


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
الشبـاب والموضة غزاوية وافتخر قسم مناقشة المواضيع المتداوله والمنقوله 2 12-26-2011 10:28 PM
اخر صيحات الديكور والموضة مروىلف مواضيع عامة - ثقافة عامة 0 01-03-2011 07:26 PM
الازياء والموضة .. مرحبا بالعولمة طماطم طمطومة الازياء الاناقة - ملابس شتوية - ملابس صيفية - اناقة - ازياء 0 11-30-2010 11:30 AM
حصري معي ستجدين كل شيءعن الازياء والموضة prinss تسريحات شعر - مكياج 2019- ميك اب 4 08-02-2010 05:50 PM


الساعة الآن 06:41 PM


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 RC 1
منتديات بنات مصر . منتدى كل العرب

a.d - i.s.s.w