..{ فع‘ــآآليـآآت المنتــدى }..


العودة   منتديات بنات مصر > منتديات ادبية > قصص - روايات - بقلم الاعضاء > قصص - روايات - حكايات ...منقولة

آخر 12 مواضيع
وجع لبنان
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : واد حبيب - مشاركات : 1 -
هل انتصرت اسرائيل؟
الكاتـب : همس الحنين - آخر مشاركة : واد حبيب - مشاركات : 3 -
حسن نصرالله راعب العدو
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : شاعر الحب الحزين - مشاركات : 4 -
الزمالك يهزم الأهلي ويتوج ببطولة السوبر الأفريقي
الكاتـب : 7laa - آخر مشاركة : Å Ṁ i ŗ â ® Ṁ ä r Ø - مشاركات : 7 -
صرخه ودمعه
الكاتـب : همس الحنين - آخر مشاركة : 7laa - مشاركات : 5 -
بعد شربة المباه نطق بالشهاده هل ستقتله
الكاتـب : كريم عاصم - مشاركات : 9 -
يا يومَ مولِدي ….
الكاتـب : إيلاانا - آخر مشاركة : همس الحنين - مشاركات : 6 -
حلا اهلا وسهلا بك في بنات مصر
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : 7laa - مشاركات : 13 -
اسرائيل والطوق الكبير
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : مهيب الركن . - مشاركات : 7 -
توقع من يفوز بكأس السوبر الافريقي الاهلي ام الزمالك
الكاتـب : ساحر الأحزان - آخر مشاركة : شاعر الحب الحزين - مشاركات : 17 -
متستغربش
الكاتـب : شاعر الحب الحزين - مشاركات : 8 -
الحب خالد والعمر فاني
الكاتـب : شاعر الحب الحزين - آخر مشاركة : إيلاانا - مشاركات : 12 -

الإهداءات


روايه كبريائى يتحدى غرورك /بقلم الكاتبه الصمت إجابه بارعة

قصص - روايات - حكايات ...منقولة


إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم منذ /05-26-2015, 01:43 AM   #11

من مميزين المنتدى

 

 رقم العضوية : 92722
 تاريخ التسجيل : May 2013
 الجنس : ~ أنثى
 المشاركات : 2,342
 النقاط : هادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 65902
 قوة التقييم : 33

هادية غير متواجد حالياً

أوسمة العضو

وسام افضل قصة حصرية مركز ثالث 25 وسام الحضور المميز 

افتراضي

متابعة معاك

القصة جميلة ومشوقة فعلا

تحياتى







  رد مع اقتباس
قديم منذ /05-26-2015, 10:15 AM   #12

عضو جديد

 

 رقم العضوية : 99323
 تاريخ التسجيل : May 2015
 العمر : 25
 الجنس : ~ أنثى
 المشاركات : 184
 النقاط : انثى لا يكررها القدر will become famous soon enough
 درجة التقييم : 55
 قوة التقييم : 0

انثى لا يكررها القدر غير متواجد حالياً

 

أوسمة العضو
افتراضي

حلووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووو
بس المقدمة الاولى كولش حلوة



اتمنى لك التوفيق







  رد مع اقتباس
قديم منذ /05-26-2015, 11:31 AM   #13

مشرفه قلم الأعضاء والقصص

 

 رقم العضوية : 92692
 تاريخ التسجيل : May 2013
 الجنس : ~ أنثى
 المكان : بني سويف
 المشاركات : 33,085
 الحكمة المفضلة : واني اجيد الافلات في عز تعلقي فلا تراهن
 النقاط : Lamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 3331224
 قوة التقييم : 1666

Lamees غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

MY MmS

أوسمة العضو

الكاتب المميز مسابقة فضفضة 2 شاعر المنتدى 3 وسام النشاط و التفاعل 2017 وسام التفاعل والنشاط للاعضاء اكتوبر 2016 انا وانت وبيت شعر وسام مسابقة شاعر العامية 2016 المركز الثالث الفضفضه وسام مسابقة مبدع الخواطر مركز ثالث تكريم  قسم الخواطر والشعر 

افتراضي

مشوقة جداً واحلى حاجة جو الخنقة ده بينها وبين جاسر
في انتظار البقية بشغف
سلمت الأيادي اخي الكريم
تحيتي
روني ..~







  رد مع اقتباس
قديم منذ /05-26-2015, 02:20 PM   #14

مراقبة عامة سابقه

 

 رقم العضوية : 76164
 تاريخ التسجيل : Oct 2011
 الجنس : ~ أنثى
 المشاركات : 37,547
 الحكمة المفضلة : كن متواضع كالمطر .. يسقط على قصور الأمراء وأكواخ الفقراء...
 النقاط : الأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond reputeالأميرة رودي has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 8007752
 قوة التقييم : 4004

الأميرة رودي غير متواجد حالياً

 

 

 

 

أوسمة العضو

مسابقه قلم ونقاش مسابقة الموسوعة الفقهيه وسام عطاء رقابي 2015 وسام الاحساس الصادق فورم جود تالنت موسم رابع 35 وسام حملة تنشيط قسم الصحه مركز أول حملة تنشيط قسم اللغات مركز أول حملة كل يوم فى قسم مسابقة عالم الحيوان تكريم 

افتراضي

قصه جميله
حال كثـيــرا من الشباب المغرورين
عجبني تشبيهه بالطاووس
ولكن ثبات يارا وثقتها بنفسها عجبني أكتـــر
فى انتظار البقيه
تسلم للانتقاء المميــــز







  رد مع اقتباس
قديم منذ /05-27-2015, 03:21 AM   #15

عضو سوبر
 

 رقم العضوية : 40642
 تاريخ التسجيل : Jan 2010
 العمر : 35
 الجنس : ~ رجل
 المكان : صعيد مصر الجميل
 المشاركات : 2,193
 الحكمة المفضلة : الحياة اكبر مدرسة لتعليم من الجامعات
 النقاط : عذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 3690
 قوة التقييم : 2

عذب المعانى غير متواجد حالياً

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى عذب المعانى إرسال رسالة عبر Skype إلى عذب المعانى

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي

~¤الفصل {3} ¤~

و لكن اوقفها صوته و هو يقول بجدية : انتى راحة فين ؟؟

يارا بضيق : اظن حضرتك سمعت بشمهندس حازم و هو بيقول اننا ممكن نروح بدرى

جاسر : بس انا مقولتيش

يارا : مش ﻻزم تقول .. كفاية بشمهندس حازم قال

تركته و رحــــــــــــــــلت .. و هو يغلى من كلامها

ضغط جاسر على يده بغضب شديد و هو يقول لنفسه : اما ربيتك و علمتك تتعملى معايا ازاى مبقاش جاسر

ثم اخذ سيارته و ذهب مسرعا

اما حازم فخرج و لم يجده فتصل به

حازم : ايه يا بنى فينك ؟!

جاسر : روحت و انت تعالى ورايا

حازم : ماشى يلا سلام ... انا عارف ان مفيش هروب من العزومة الشؤم دى

********************************************

عندما وصل جاسر للفيلا

ذهب بدون تفكير للمكان الذى يشعر فيه بالارتياح و الاطمئنان

دق الباب و دخل

سيدة فى العقد السادس من عمرها تجلس على كرسى متحرك يبدو عليها الوقار الشديد تتخلل بعض الشعيرات السوادء شعرها الابيض .. عينها ينبعث منها حنان و حب

اقترب منها جاسر و قبل يدها .. فسحبتها و نظرت للجهه الاخرى

جلس جاسر على ركبته ليصبح فى مستواها : انا عارف انك زعلانة منى بس كان فى حاجات مهمة اوووى فالشغل كان ﻻزم اعملها

السيدة بزعل : يعنى الشغل اهم منى جاسر

جاسر : هو فى حد يقدر يقول كدا .. دا انتى نازلى هانم .. دا انتى اللى فى الحتة الشمال

نظرت له نازلى و قالت بزعل ممزوج بالعتاب : برده نازلى زعﻻنة .. انا بقالى 4 تيام مش شوفتك جاسر

جاسر : صدقنى غصب عنى .. و بعدين قوليلى ايه الحﻻوة دى دا انتى صغرتى يجى عشرين سنة

ضحكت نازلى و قالت : بكاشة انتى .. دايما بتاكلى بعقل نازلى حﻻوة .. ثم وضعت يدها على شعره الغزير الاسود و قالت : خﻻص نازلى مش زعﻻنة .. بس لو اتكررت تانى

سحب جاسر يدها من على شعره و قبلها و قال : ان شاء الله مش هتتكرر تانى .. دا انتى اللى فالقلب يا نازلى .. هو فى حد يبقى عنده جده حلوة كدة و يزعلها

نازلى و هى تضحك : بكاشة .. ثم قالت بقلق : طمنينى عليكى جاسر .. شكلك مدايق

تنهد جاسر تنهيدة طويلة و قال : تصورى يا نازلى و انا رايح لحازم الشركة ...... و حكا لها كل ما حدث

نازلى بنفعال : انت مجنونة جاسر ازاى تعملى حاجة زى كدا .. البنت مش عاملت حاجة غلط .. كل اللى عملته ان هى شافت شغلها صح .. لكن انت جيتى قطعتى شغلها و بوظتى كل حاجة ... حرام عليكى جاسر

جاسر بضيق : حتى انتى يا نازلى

نازلى : مش هنكدب على بعض جاسر .. انتى غلطتى و ﻻزم تصلحى غلطتك

قام جاسر بضيق و قال بسخرية : اصلح غلطتى هو انا كنت وعدتها بحاجة و خليت بيها

نازلى : جاسر انتى فاهمة قصدى .. انتى ﻻزم تعتذرى

جاسر بنفعال : اعتذر .. ﻻ طبعا

نازلى بجدية : جاسر انتى غلطانة .. ﻻزم تعتذرى

جاسر بنفعال : نازلى انتى عايزة جاسر عز الدين نصر يعتذر لبنت زى دى

نازلى : ايوة مدام غلطتى يبقى ﻻزم تعتذرى .. عشان انتى اللى غلطانة مش هى

جاسر بضيق : نازلى انا تعبان دلوقتى نبقى نتكلم فالموضوع دا بعدين

نازلى : براحتك جاسر .. بس هفضل اقولك انك غلطانة و ﻻزم تعتزرى

جاسر : نازلى انا مش مقتنع انى غلطت .. فا عمرى ما هقدر اعتذر

نازلى : اوك جاسر اعملى اللى انتى عايزاه .. بس تقدرى تقوليلى ايه السبب اللى خالكى تبدلى الشركة مع حازم

جاسر : مجرد تغير يا نازلى .. مجرد تغير .. و بعدين الشركة نفس مستوى الشركة اللى مبدلها معاه

نازلى : اوعى تكونى غيرتى الشركة جاسر عشان ترفدى البنت دى

جاسر ببتسامة : ﻻ يا نازلى جاسر ميعميلش كدا .. لو كنت عايز ارفدها كنت قولت لحازم كان رفدها .. لكن مهما حصل ﻻ يمكن اقطع اكل عيش حد

نازلى : ربنا يحميكى جاسر .. بس برده دا ميمنعش انك غلطانة و ﻻزم تعتذرى

جاسر : نازلى مش هعمل حاجة انا مش مقتنع بها

نازلى : دماغك ناشفة .. محدش يقدر يغير حاجة فيها .. يﻻ روحى نامى عشان شكلك تعبان

قبل جاسر يدها و قال : هروح انام انا بقى احسن مش قادر

ربتت على شعره بحنيه ثم قالت : ماشى حبيبى .. تصبحى على خير

*************************************

عند يارا وصلت الى بيتها

وجدت امها تحضر طعام الغداء

الام بخضة : ايه يا بنتى اللى جابك بدرى كداا

اقتربت منها و قبلت يدها و قالت بحنان : المدير خرجنا بدرى انهاردة

الام و هى تضمها اليها : ربنا يسعدك يا حبيبتى .. يﻻ ادخلى غيرى و استريحى شوية عقبال محضر الاكل

يارا لنفسها " هو انا هشوف راحة بعد انهارده " ثم قالت : حاضر يا ماما

غادرت يارا الى غرفتها و لكن قبل ان تدخل غرفتها رجعت لغرفة شادى و لكنها لم تجده

يارا : ماما امال فين شادى ؟!

الام : شادى خرج يا يارا

يارا : ازاى يا ماما بس تسبية يخرج .. دا بنى ادم مستهتر و عديم المسؤلية .. واحد مكانه المفروض يعد يذاكر

الام : معلش يا يارا .. زمانه جاى

يارا : اما نشوف اخرتها مع الحيوان دا

دخلت الى غرفتها و اخذت حماما ثم ارتدت ازدال الصلاة و صلت

بعد ان انهت صلتها ظلت تدعى ربها ان يوفقها فى عملها مع ذلك المتعجرف المغرور

قامت و رتبت ادوات و اوارق عملها ثم بدأت بالعمل

*************************************************
وصل حازم الى الفيلا

دخل حازم وجد فتاه تجلس على الارجوحة و تعطى ظهرها له

اقترب منها ببطأ الى ان وصل عندها و نزل قرب اذنها و قال بصوت عال : نيــــــــــــــــــــرة

انتفضت الفتاه من على الارجوجة ووقعت على الارض

نظرت له بغضب وقالت : ايه الغباء دا يا حازم

نظر لها حازم و هو يضحك : خضيتك خضيتك

نيره بغضب : حــــــــازم

حازم : هو فيه ايه يا جدعان انتى و اخوكى من الصبح .. حازم حازم حازم .. و الله عارف انى حازم

نيره : لوك لوك لوك كدا .. مبتفصليش

حازم : يا بنتى الراديو بيفصل لكن حازم ﻻ .. و بعدين انتى عاجبتك اعدت الارض وﻻ ايه ؟!

نيره : هات ايدك طب عشان اقوم

حازم : ليه يا اختى اتشليتى

نيره برقة : ﻻ بجد يا زومة مش قادرة اقوم رجلى اتجزعت

حازم : مع انى مش مستريح للسهوكة دى بس امرى لله هاتى ايدك

عندما امسك حازم يدها .. شدت يده ناحيتها فوقع بجانبها فنفجرت بالضحك .. و نظرت له و قالت : اووووووووه يا حرام .. شكلك بقى وحش اووى

حازم : كنت متاكد ان السهوكة دى وراها حاجة .. ال زومة ال ... انا هوريكى يا نيره

قامت نيره و هى مازالت تضحك فقام و ظل يجرى وراءها ... الى ان امسكت نيره خرطوم المياه .. و فتحته و رشت على حازم

حازم : ماشى يا نيره اما وريتك

نيره وهى تجرى : وﻻ تقدر تعمل حاجة

انطلق حازم وراءها الى ان وصل اليها و امسك يدها .. ثم شد خرطوم المياه منها و غمرها بالماء

نيره و هى تضع يدها على عينها لتحجب المياه : خلاص يا حازم بقى .. هناخد برد

حازم بضحك : احسن عشان تحرمى تلعبى معايا

نيره : هناخد برد يا بنى

حازم و هو يضحك : ما انا كدا كدا رايح المستشفى عشان الغداء .. مش هخسر حاجة لما يبقى عندى برد كمان

نظرت نيره الى الارض فﻻحظت ان قدم حازم ملفوف حولها خرطوم المياه

فلمعت فى عينها فكرة شيطانية ... نظرت له و ابتسمت بخبث

نظر لها بستفهام و قال : ايه يا بت مالك .. بتبوسيلى كداا ليه ؟؟

نيره ببتسامة خبث : حازم هو انت ممكن تزعل منى

لم تنتظر رده و سحبت الخرطوم بشدة فوقع حازم على الارض

حازم : اااااااه ظهرى يا بنـــــــــــــت

نيره و هى تقول بتحذير من بين ضحكاتها : هاا هاا يا بنت ايه ؟؟

حازم : يا بنـــــــــــــت خالتى

اتت من خلفهم سيدة يبدو عليها الشدة و القسوة و قالت بجدية : ايه اللى عمل فيكو كداا .. و ايه شغل الاطفال دا .. دا شغل ناس مش مسئولة و مستهترين و بيئة

نيره : ماما احنا كنا بنهزر مش اكتر

كوثر بصرامة : اطلعى على اوضتك غيرى اللبس دا و بعدين ليكى حساب معايا

حازم : اهدى بس يا خالتى احنا كنا بنهزر

الام بجدية : اوﻻ دا هزار ناس بيئة .. ثانيا متقوليش خالتى دى قولى يا انطى .. ثالثا اطلع غير هدومك دى عقبال ما الاكل يجهز .. الظاهر اعدتك لوحدك من غير رقيب .. خليتك عديم المسئولية

لم يتكلم حازم او نيره كلمة واحدة و دخلوا

فقالت له نيره : شوفت اخريت عمايلك المجنونة ادينا اتهذئنا

حازم و هو يضع يده على ظهره بالم : انتى تسكوتى خالص بعد عملتك دى انا حاسس ان ظهرى اتكسر .. انا عارف ان اخرتى هتبقى فالبيت دا

فضحكت نيره : يالهوووى على منظرك كان شكلك مسخرة و انت بتقع .. فصلتنى ضحك

امسكها من شعرها برفق و هو يقول : اضحكى يختى اضحكى

نيره و هى تبعد يده من على شعرها : شيل ايدك ياض

حازم و هو يقلدها : شيل ايدك ياض .. ماهى عندها حق تقول انك بيئة

نيره : على فكرة قالت عننا احنا الاتنين .. و يلا روح البس اى حاجة من عند جاسر .. بدل ما تتهذء تانى

حازم بستفهام : ايوة صح فين جاسر

نيره : كان جاى متعصب و طلع على اوضته

حازم : طب يلا غورى من هنا بقى

نيره : انا مش هرد عليك عشان منزليش مستوايا لمستواك

اتت كوثر هانم و قالت لهم بصرامة : .................................

يتبع ....







  رد مع اقتباس
قديم منذ /05-27-2015, 12:18 PM   #16

مشرفه قلم الأعضاء والقصص

 

 رقم العضوية : 92692
 تاريخ التسجيل : May 2013
 الجنس : ~ أنثى
 المكان : بني سويف
 المشاركات : 33,085
 الحكمة المفضلة : واني اجيد الافلات في عز تعلقي فلا تراهن
 النقاط : Lamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond reputeLamees has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 3331224
 قوة التقييم : 1666

Lamees غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

MY MmS

أوسمة العضو

الكاتب المميز مسابقة فضفضة 2 شاعر المنتدى 3 وسام النشاط و التفاعل 2017 وسام التفاعل والنشاط للاعضاء اكتوبر 2016 انا وانت وبيت شعر وسام مسابقة شاعر العامية 2016 المركز الثالث الفضفضه وسام مسابقة مبدع الخواطر مركز ثالث تكريم  قسم الخواطر والشعر 

افتراضي

ايه جو المية والطينة ده ^_^
انا بحب اللعب ده
جميلة جميلة ومشوقة
في انتظار البقية بشغف

مجهود كبير اخي
دام التألق







  رد مع اقتباس
قديم منذ /05-27-2015, 02:10 PM   #17

من مميزين المنتدى

 

 رقم العضوية : 92722
 تاريخ التسجيل : May 2013
 الجنس : ~ أنثى
 المشاركات : 2,342
 النقاط : هادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond reputeهادية has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 65902
 قوة التقييم : 33

هادية غير متواجد حالياً

أوسمة العضو

وسام افضل قصة حصرية مركز ثالث 25 وسام الحضور المميز 

افتراضي

القصة بدأت تحلو اكتر

متابعة ان شاء الله







  رد مع اقتباس
قديم منذ /05-27-2015, 05:01 PM   #18

حـكايـه حـياه

 

 رقم العضوية : 50632
 تاريخ التسجيل : Jun 2010
 الجنس : ~ رجل
 المكان : مصر حبيبتي
 المشاركات : 62,287
 الحكمة المفضلة : ان فعلت شىء يسعد غيرك فلا تحزن ولا تنتظر المقابل لصنعك
 النقاط : ساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 2441887
 قوة التقييم : 1221

ساحر الأحزان متواجد حالياً

 

 

 

 

 

MY MmS

أوسمة العضو

مسابقه الحج تالت تكريم من دمعه حائره والاعضاء 16 137 73 مسابقه القلم المميز 16 وسام التوقع الصحيح للتصفيات النهائية لشخصية العام  وسام التوقع الصحيح لـ تصفيات شخصية العام2015 وسام الاحساس الصادق فورم جود تالنت موسم رابع 

افتراضي

جميلة القصة عذب

اسلوبك

فى عرضها جميل

بانتظار التكملة







  رد مع اقتباس
قديم منذ /05-27-2015, 05:28 PM   #19

عضوية تميز

 

 رقم العضوية : 69507
 تاريخ التسجيل : Apr 2011
 الجنس : ~ بنوتة
 المكان : السعودية
 المشاركات : 3,734
 الحكمة المفضلة : القادم أحلى
 النقاط : راجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond reputeراجعة لحبيبى has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 218635
 قوة التقييم : 110

راجعة لحبيبى غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

MY MmS

أوسمة العضو
افتراضي

كبرياء يتحدى الغرور
مقدمه تناسب المضمون
واحداث متواصله
اسلوبك شيق
مشكور
ومتابعه







  رد مع اقتباس
قديم منذ /05-28-2015, 01:28 AM   #20

عضو سوبر
 

 رقم العضوية : 40642
 تاريخ التسجيل : Jan 2010
 العمر : 35
 الجنس : ~ رجل
 المكان : صعيد مصر الجميل
 المشاركات : 2,193
 الحكمة المفضلة : الحياة اكبر مدرسة لتعليم من الجامعات
 النقاط : عذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond reputeعذب المعانى has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 3690
 قوة التقييم : 2

عذب المعانى غير متواجد حالياً

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى عذب المعانى إرسال رسالة عبر Skype إلى عذب المعانى

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي

¤الفصل {4} ¤~

اتت كوثر هانم و قالت لهم بصرامة : انتو لسة واقفين هتخدوا برد كدا

اقترب حازم من اذن نيره و قال بصوت منخفض : يلا احسن هتكلنا

نيره هى الاخرى بصوت منخفض : انت بتقول فيها

كوثر بصرامة : انتو لسة واقفين برده

انصرف حازم و نيره من امامها بسرعة البرق

ذهبت نيره لتغير ثيابها اما حازم فقد ذهب لغرفة جاسر

دق الباب و دخل و هو يقول : شوفت يا سى جاسر .. على اخر الزمن شحط زى يقول انطى .. امك عايزنى اقولها يا انطى

كان جاسر فى سبات عميق .. فقترب منه حازم و هزه و هو يقول : ﻻ يا باشا و حياة ابوك .. مش هدبس فالغداء لوحدى .. قوم

جاسر بنوم : غور من وشى دلوقتى و سيبنى انام

حازم و هو يهزه : يا عم مش هسيبك تنام .. قوم

جاسر بغضب : اطلع بره بدل ما اقوملك

حازم : ﻻ يا حبيبى خليك نايم انا كان قصدى تقوم بس مش تقوملى

قام حازم و غير ثيابه و ترك جاسر فى سباته العميق و نزل للاسفل وجد نيره تجلس بالاسفل هى و كوثر

كوثر : امال فين جاسر ؟؟

حازم : نايم فوق

كوثر بصوت عالى : مرفت ... يا مرفت

اتت مرفت بسرعة و هى تقول : نعم يا كوثر هانم

كوثر بصرامة : المفروض اول ما انادى عليكى تبقى قدامى

مرفت : اسفة يا كوثر هانم .. حضرتك تؤمرى باية ؟!

كوثر بصرامة : اتفضلى جهزى السفرة عقبال ما اصحى جاسر بيه

قامت كوثر لتوقظ جاسر بينما حازم و نيره كانوا يتحدثون

حازم بصوت منخفض لنيره : امك مشغلة عبيد عندها مش خدمين

نيره بصوت منخفض هى الاخرى : انت مش عارف انها بتحب كل حاجة تبقى مظبوطة و مفيش اى حاجة غلط

حازم بصوت منخفض : عارف عارف .. بس طمنينى حاسس انها مش هى اللى عاملة الاكل انهاردة

نيرة : احساسك فى محله .. كان عندها صداع الصبح

قام حازم و هو يقول : الحمد لله .. الحمد لله يا رب .. انا اتكتبلى عمر جديد ... يا كريم يا رب .. الحمد لله

ضحكت نيره على منظره الطفولى و قالت : ربنا يشفيك يا حازم

حازم : يا رب يا ختى .. بس مقولتليش ايه اللى لسة مقنع امك انها بتعرف تطبخ

نيره : يا بنى احساسها ان عندها الموهبة .. و ان احنا اللى مبنفهمش حاجة .. هو اللى بيقودها لكدا

حازم : طب اسكتى بقى احسن دى جاية

كوثر : يلا على السفرة يا حبايبى

نظر لها حازم بستغراب .. لقد تغيرت 180 درجة .. انها تبتسم .. انها تبتسم ..انها تبتسم !!

نيره بصوت منخفض : متستغربش انت مش عارف جاسر .. تلقيه كل بعقلها حلاوة

حازم بنفس الطريقة : عارفه يا ختى ... ما هو لسه واكل بعقلى حلاوة الصبح و خلانى اوافق انى ابدل الشركة معاه

نيره و هى تغمز : يا بنى اخويا دا برنس اصلا .. كل اللى عاوزه بيعمله

حازم بجدية : متنسيش ان حريتك تنتهى عندما تبدا حرية الاخرين .... بس اخوكى اهم حاجة عنده حريته

نيره : انتى هتقولى ... اخويا و انا عارفة

اتى جاسر و قاموا للغداء

***********************************************

اما عند يارا فقد كانت تشعر بالتعب الشديد و لكنها يجب ان تتابع عملها .. يجب ان ﻻ تسمح لذلك المتعجرف المغرور ان ينتقدها .. هى او عملها

مرت ساعة وراء ساعة و هى مازالت تعمل بجد

دخلت عليها امها و هى تقول بقلق : يارا شادى لسة مجاش و بتصل بيه موبيله مقفول

نظرت فى هاتفها وجدت ان الساعة اصبحت الواحدة صباحا

تنهدت تنهيده طويلة .. و قامت و احتضنت امها و قالت لتطمئن امها : ماما حبيبتى اطمنى .. اكيد بيذاكر عند واحد صاحبه

الام بقلق : يا بنتى دا عمره ما اتأخر قبل كدا

يارا : يا حبيبتى ادخلى خدى الدواء و استريحى .. و متشغليش بالك بشادى

الام : ﻻ مش هاخد الدواء دلوقتى .. لو خدته هنام

يارا : مينفعش يا ماما ﻻزم تخديه .. و متقلقيش على شادى انا هتصرف معاه

الام : بس ...

يارا : مفيش بس .. روحى على اوضتك و انا هجيب المياه و الدواء و اجى

قبلتها الام و اخذتها فى حضنها و هى تقول : ربنا يسعدك يا بنتى و يرزقك بالزوج الصالح اللى تحبيه و يحبك و يبقى حنين عليكى .. و يخليكى ليا

يارا و هى تضمها هى الاخرى : و يخليكى ليا يا رب

قامت الام و ذهبت لغرفتها و اتت يارا بعد دقائق و اعطتها الدواء فنامت الام

ذهبت يارا الى غرفتها و تابعت عملها الى ان سمعت صوت باب الشقة يفتح

فقامت و اتجهت نحو الباب .. و جدت شادى يفتح الباب و يدخل

فقالت له بجدية : منور يا استاذ يا متربى .. انت عارف حضرتك الساعة كام ؟؟

نظر لها شادى و صمت

يارا بغضب : حضرتك الساعة 3 الفجر و حضرتك لسه داخل

شادى برتباك : كنت بذاكر عند واحد صاحبى يا يارا

يارا بغضب : و اللى بيذاكر عند حد بيفضل لحد 3 الفجر .. و بعدين نفرض انك بتقول الحقيقة .. موبيل حضرتك مقفول ليه ؟!

شادى : نفرض ؟! انتى قصدك انى بكذب يا يارا

يارا : و الله انت ادرى يا شادى اذا كنت بتكدب او ﻻ

شادى : انا اللى عندى قولته .. انا جاى تعبان و داخل انام

يارا بسخرية : هو انت بتعمل حاجة غير انك تنام

شادى بسخرية : شكرا يا يارا يا حبيبتى .. انا فعﻻ مش بعمل حاجة غير انى انام

يارا بغضب : و رحمة بابا يا شادى لو ما تعدلت و مشيت عدل و اتكلمت بحترام .. لكون انا اللى معلماك الادب

شادى : ياريت يا يارا كل واحد يخليه فى نفسه و ملوش دعوة بحياة التانى .. انا حر يا ستى

يارا بغضب : ﻻ يا شادى انت مش حر .. مفيش حد حر فالبيت دا

شادى : يارا انتى عايزة توجعى دماغك ليه ؟! خليكى فى نفسك .. ملكيش دعوة بيا

يارا بغضب : انت بتقول ايه دا انا اختك الكبيرة .. يعنى ليا حق عليك

شادى : اختى الكبيرة اه .. لكن تتحكمى فى حياتى ﻻ

يارا : انت فاكر نفسك عشان بقيت اطول منى .. انك كدا خلاص بقيت راجل .. ﻻ يا شادى

شادى : و انتى فاكرة انك راجل البيت وﻻ ايه ؟!

يارا بسخرية : ﻻ يا حبيبى خليك انت راجل البيت .. بس احب اعرفك ان راجل البيت دا ﻻزم يكون حد مسؤل مش واحد جى البيت الساعة 3 الفجر

شادى : ملكيش دعوة انتى بس و خليكى فى شغلك و الجامعة بتاعتك .. و بﻻش تتقمصى دور البنت المضحية اللى بتضحى بسعادتها عشان خاطر اخوها و امها

لم تشعر بنفسها اﻻ و يدها على وجهه لتطبع عليها صفعة

نظرت له و قالت
نظرت له و قالت بعصبية ممزوجة بالدموع : اللى مش عاجباك دى اللى بتقول انها بتتقمص شخصية البنت المضحية .. دى بتدرس و بتجيب كل سنة امتياز ... و بتشتغل .. و شايلة جبل من المسؤليات .. و منمتش من امبارح عشان تعمل شغلها .. اللى لو متسلمش بكره اختك هتترفد و ابقى شوف مين بقى هيصرف على مدرستك و دروسك ..و انت عارف ان معاش باب و مرتب ماما مش هيكفينا .. و انت مش شايل اى مسؤلية .. مش عجبك اى حاجة .. عايز كل حاجة تحت امرك و فى الاخر مش عاجب .. انسان انانى غير متحمل للمسؤلية .. على الاقل ذاكر .. انا مطلبتش منك حاجة غير انك تذاكر و تجيب مجموع .. تدخل بيه كلية نضيفة .. لكن ﻻ حياه لم تنادى

تركته واقف يفكر فى كل حرف قالته

ثم دخل الى الحمام .. و اخذ حماما باردا

خرج و قرر ان يذهب و يعتذر لها عما بدر منه .. و لكنها قد مدت يدها عليه .. كان يشعر بالحيرة ايذهب و يعتذر لها .. ام ﻻ

مر بجانب غرفتها فسمع صوتها تبكى ..فقرر الدخول و الاعتذار لها .. فانها اخته التى يعشقها من كل قلبه

دخل وجد الدموع على وجنتها و التصميم امامها لم يكتمل بعد

اقترب منها و قال بأسف : يارا انا اسف

نظرت له و بدأت بالبكاء اكثر

اقترب منها و ضمها و قال : يارا انا اسف .. اوعدك هذاكر و هتحمل المسؤلية

جففت يارا دموعها و قالت : ماشى يا شادى .. اتمنى تكون قد اللى بتقوله

شادى : ان شاء الله يا يارا .. انا بجد اسف على اللى قولته .. انتى احسن اخت فالدنيا

يارا : ماشى يا حبيبى .. روح اعمل اللى وعدتنى بيه

قبلها شادى من جبينها و قام

فنادته و قالت : شادى ياريت تبطل اللى بتشربه

نظر لها بصدمة و قال برتباك : يارا انتى عارفة

اخرجت يارا علبة سجائر و قالت : نسيت دى

نظر لها شادى بأسف و صمت

يارا : انا مرديش اقول لماما .. بس يا ريت يا شادى تبطل

شادى : حاضر .. ان شاء الله يا يارا

كاد ان يغادر و لكنها نادهته مرة اخرى

يارا : شادى

التفت لها و قال بمرح : و الله كنت بشرب سجاير بس اى حاجة تانية تلقيها مش تبعى

ابتسمت يارا و قالت له : انا اسفة على الالم

شادى و هو يضع يده على وجهه : هو وجعنى اه .. بس فيداكى

يارا : معلش .. بس بصراحة انت كنت تستاهل الالم دا

شادى : احم احم .. انتى مش هتنامى وﻻ ايه ؟!

يارا : ﻻ لسة التصميم مخلصيش

شادى : طب تحبى اساعدك فى حاجة

يارا : ﻻ شكرا يا حبيبى

شادى : ماشى اسيبك انا بقى عشان ماتتعطليش

يارا : اوك ... بس ما تنمش قبل ما تصلى الفجر

كاد شادى ان يتكلم و لكن انتشر صوت أذان الفجر فالمكان

شادى : طب قومى اتوضى عشان نصلى

يارا : اووك حاضر

قامت يارا و توضأت و اقام شادى الصلاة و صلوا

************************************************

صباح يوم جديد

يدخل جاسر الشركة و تبدأ همسات الفتيات عليه

فواحدة تقول : يخربيت شياكته .. هو ازاى كداا *_*

فترد عليها اخرى : و ﻻ البيرفيوم بتاعته ... يالهوووى جنان *_*

لتقول اخرى : ايه تاا .. هو فيه كتاا .. هيــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ح .. هو كله جنان اصلا *_*

كان جاسر يستمع للحوار كله و يزداد ثقة و غرورا بنفسه ..... حاول تجاهل يارا و لكن فضوله دفعه للنظر الى مكتبها .. و لكنه ﻻ يجدها

فضحك بداخله بسخرية و هو يقول لنفسه " ال فتاه العجائب ال " ثم دخل لمكتبه و طلب السكرتيرة

دخلت سارة و قالت : افندم جاسر بيه

جاسر :

يتبع ...







  رد مع اقتباس
إضافة رد

« ﺃﻋﺠﻤﻲ ﻋﻠﻰ ﺍﻟﺒﺎﺏ | يقال أنّه .............. »

الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

Posting Rules
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة
Trackbacks are متاحة
Pingbacks are متاحة
Refbacks are متاحة


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
يا عاشق الصمت (بقلم بحرولكن) بحرولكن قسم الخواطر - وهمس القوافى حصرى بقلم الأعضاء 33 05-04-2012 03:24 AM
الصمت اجابه بارعة ୠୠ متَـ ـمْرده ୠୠ قسم الخواطر - وهمس القوافى حصرى بقلم الأعضاء 8 05-23-2011 09:19 PM
الصمت اجابة بارعة لايتقنها الكثيرون..~ No save to people مواضيع عامة - ثقافة عامة 2 12-13-2010 11:39 PM
وحشتيني يا حبيتي بقلم اسير الصمت اسير الصمت قسم الخواطر - وهمس القوافى حصرى بقلم الأعضاء 1 12-31-2008 02:31 AM
الصمت اجابة بارعة ....... bona مواضيع عامة - ثقافة عامة 14 10-07-2008 06:57 PM


الساعة الآن 09:09 PM


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 RC 1
منتديات بنات مصر . منتدى كل العرب

a.d - i.s.s.w


elMagic Style.Design By:۩۩ elMagic ۩۩