منتديات بنات مصر

منتديات بنات مصر (https://forums.banatmasr.net/)
-   فضفضة الأعضاء (https://forums.banatmasr.net/f137/)
-   -   هل يجوز اصلى فى الجامع.؟ (https://forums.banatmasr.net/msryat477730/)

Fatma Fareed 07-12-2014 04:26 AM

هل يجوز اصلى فى الجامع.؟
 
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

ياجماعه فى حاجه شاغله بالى بخصوص انى اصلى التراويح فى الجامع

دلوقتى انا سمعت انى لو اخطأت فى الفاتحه تعتبر صلاتى خطا
وركزت فيها فى المصحف لقيت ان
آيه " بسم الله الرحمن الرحيم " مكتوب عليها رقم 1
يعنى تعتبر آيه من آيات الفاتحه

والشيخ اللى فى الجامع بيبدأ ب " الحمد لله رب العالمين "
يعنى مش بيقول " بسم الله الرحمن الرحيم "

فكده تعتبر صلاته خطأ ولا ايه ؟
وهل اللى بيصلوا وراه كلهم كده ..؟

ولما سمعت صلاة الجمعه فى التليفزيون لقيته جمعه بيقولها وجمعه مش بيقولها

هتقولولى صلاة المرأه فى بيتها افضل
""
عارفه والله بس هو بيدعى كتير فى الوتر وببقا نفسى اكون واقفه معاهم

هتقولولى صلى فى جامع تانى
""
مش هقدر لانه اقرب جامع عندنا وبابا مش هيوافق اروح بعييد


الله يخليكوا اللى يعرف يجاوبنى او يسال حد واااااثق فيه
لانى عايزه الحق التهجد كمان علشان ليلة القدر

وكل سنه وانتو طيبيين



همس الحنين 07-12-2014 12:43 PM

طيب يمكن بيقلها سرا يصح برضو

اقرئى الفتوى دى وانتى تفهمى

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:

فقد أجمع العلماء على أن البسملة بعض آية من سورة النمل، وأنها ليست آية في أول سورة براءة، وأجمعوا على صحة صلاة من جهر بها أو أسر، واختلفوا في كونها آية مستقلة في أول كل سورة، وفي كونها آية من أول الفاتحة دون غيرها من السور، وفي كونها كتبت للفصل بين السور لا أنها آية، والذي نراه صواباً في هذا هو قول من قال: إنها آية كاملة من أول سورة الفاتحة، وكل سور القرآن غير سورة براءة -التوبة- وهذا هو مذهب الشافعية رحمهم الله تعالى.
قال الإمام النووي رحمه الله في المجموع: أما حكم المسألة فمذهبنا أن بسم الله الرحمن الرحيم آية كاملة من أول الفاتحة بلا خلاف، وليست في أول براءة بإجماع المسلمين، وأما باقي السور غير الفاتحة وبراءة، ففي البسلمة في أول كل سورة منها ثلاثة أقوال حكاها الخراسانيون أصحها وأشهرها وهو الصواب أو الأصوب أنها آية كاملة..
وقال أيضاً: ولا خلاف عندنا أنها تجب قراءتها في أول الفاتحة، ولا تصح الصلاة إلا بها لأنها كباقي الفاتحة. وهذا هو الراجح.
وقال أيضاً: قد ذكرنا أن مذهبنا أن البسملة آية من أول الفاتحة بلا خلاف، فكذلك هي آية كاملة من أول كل سورة غير براءة على الصحيح في مذهبنا كما سبق، وبهذا قال خلائق لا يحصون من السلف.
قال الحافظ ابو عمر بن عبد البر: هذا قول ابن عباس وابن الزبير وطاوس وعطاء ومكحول وابن المنذر وطائفة.
واحتج أصحابنا بأن الصحابة رضي الله عنهم أجمعوا على إثباتها في المصحف في أوائل السور جميعاً سوى براءة بخط المصحف بخلاف الأعشار وتراجم السور، فإن العادة كتابتها بحمرة ونحوها، فلو لم تكن قرآناً لما استجازوا إثباتها بخط المصحف من غير تمييز، لأن ذلك يحمل على اعتقاد أنها قرآن فيكونون مغررين بالمسلمين، وحاملين لهم على اعتقاد ما ليس بقرآن، فهذا مما لا يجوز اعتقاده في الصحابة رضي الله عنهم. قال أصحابنا هذا أقوى أدلتنا في إثباتها.
ا.هـ
ولهم أدلة أخرى تطول الفتوى بذكرها.
وعلى ضوء هذا الترجيح، فإنه يشرع الجهر عند قراءتها في الصلاة الجهرية عند قراءة سورة الفاتحة، وسائر السور ما عدا براءة، و يشرع الإسرار بها أيضاً في الصلوات الجهرية لثبوته في أحاديث صحيحة، وهو مذهب أكثر أهل العلم، فلا ينكر على من فعل أحد الأمرين اجتهاداً أو تقليداً، وهذا من السعة في الأحكام الشرعية إلا أن في سؤال الأخ السائل شيئاً يحتاج إلى تنبيه وتصحيح، وهو قوله: أرجو الرد استناداً إلى حديث شريف وآيات القرآن الكريم، وليس استناداً إلى المذاهب الأربعة. وهذا القول خطأ محض، وتجرؤ على المذاهب الأربعة وأصحابها وأتباعها الآخذين لها جيلاً عن جيل، وكأن هذه المذاهب لا تستند في أقوالها إلى الكتاب والسنة. وهذا غير صحيح فالأئمة الأربعة ومن جاء بعدهم من علماء مذاهبهم لا يقولون قولاً إلا ولهم دليل على قولهم ذلك مع غض النظر عن صحة الدليل وسلامة الاستدلال. وننبه الأخ السائل إلى أنه لا بد للمتأخر من سلف سبقوه في فهم الآية والحديث. والله أعلم.



العاشق الذى لم يتب 07-12-2014 03:26 PM

جاباوك من سبقونى
اقول باختصار
لو استطعت ان تحافظى على الصلاة فى المسجد كان اعظم
ولكن الشيخ لمايبدأ بالحمد
ليس معناه انه لم يذكرالبسملة
ولكن كثيرا منهم يفضل ذكرها فى السر
كل سنة وانت طيبة
تقبل الله منك الاعمال الصالحة

phalsteen 07-12-2014 09:46 PM

طب حببتي
اقرأي الفتوي اللي جبتهالك بسنت
وكمان اخونا رفعت وضحلك اهو
ربنا يتقبل منك غاليتي


Fatma Fareed 07-13-2014 02:22 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة همسات فوق القمر (Post 4537233)
طيب يمكن بيقلها سرا يصح برضو

اقرئى الفتوى دى وانتى تفهمى

الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه أما بعد:

فقد أجمع العلماء على أن البسملة بعض آية من سورة النمل، وأنها ليست آية في أول سورة براءة، وأجمعوا على صحة صلاة من جهر بها أو أسر، واختلفوا في كونها آية مستقلة في أول كل سورة، وفي كونها آية من أول الفاتحة دون غيرها من السور، وفي كونها كتبت للفصل بين السور لا أنها آية، والذي نراه صواباً في هذا هو قول من قال: إنها آية كاملة من أول سورة الفاتحة، وكل سور القرآن غير سورة براءة -التوبة- وهذا هو مذهب الشافعية رحمهم الله تعالى.
قال الإمام النووي رحمه الله في المجموع: أما حكم المسألة فمذهبنا أن بسم الله الرحمن الرحيم آية كاملة من أول الفاتحة بلا خلاف، وليست في أول براءة بإجماع المسلمين، وأما باقي السور غير الفاتحة وبراءة، ففي البسلمة في أول كل سورة منها ثلاثة أقوال حكاها الخراسانيون أصحها وأشهرها وهو الصواب أو الأصوب أنها آية كاملة..
وقال أيضاً: ولا خلاف عندنا أنها تجب قراءتها في أول الفاتحة، ولا تصح الصلاة إلا بها لأنها كباقي الفاتحة. وهذا هو الراجح.
وقال أيضاً: قد ذكرنا أن مذهبنا أن البسملة آية من أول الفاتحة بلا خلاف، فكذلك هي آية كاملة من أول كل سورة غير براءة على الصحيح في مذهبنا كما سبق، وبهذا قال خلائق لا يحصون من السلف.
قال الحافظ ابو عمر بن عبد البر: هذا قول ابن عباس وابن الزبير وطاوس وعطاء ومكحول وابن المنذر وطائفة.
واحتج أصحابنا بأن الصحابة رضي الله عنهم أجمعوا على إثباتها في المصحف في أوائل السور جميعاً سوى براءة بخط المصحف بخلاف الأعشار وتراجم السور، فإن العادة كتابتها بحمرة ونحوها، فلو لم تكن قرآناً لما استجازوا إثباتها بخط المصحف من غير تمييز، لأن ذلك يحمل على اعتقاد أنها قرآن فيكونون مغررين بالمسلمين، وحاملين لهم على اعتقاد ما ليس بقرآن، فهذا مما لا يجوز اعتقاده في الصحابة رضي الله عنهم. قال أصحابنا هذا أقوى أدلتنا في إثباتها.
ا.هـ
ولهم أدلة أخرى تطول الفتوى بذكرها.
وعلى ضوء هذا الترجيح، فإنه يشرع الجهر عند قراءتها في الصلاة الجهرية عند قراءة سورة الفاتحة، وسائر السور ما عدا براءة، و يشرع الإسرار بها أيضاً في الصلوات الجهرية لثبوته في أحاديث صحيحة، وهو مذهب أكثر أهل العلم، فلا ينكر على من فعل أحد الأمرين اجتهاداً أو تقليداً، وهذا من السعة في الأحكام الشرعية إلا أن في سؤال الأخ السائل شيئاً يحتاج إلى تنبيه وتصحيح، وهو قوله: أرجو الرد استناداً إلى حديث شريف وآيات القرآن الكريم، وليس استناداً إلى المذاهب الأربعة. وهذا القول خطأ محض، وتجرؤ على المذاهب الأربعة وأصحابها وأتباعها الآخذين لها جيلاً عن جيل، وكأن هذه المذاهب لا تستند في أقوالها إلى الكتاب والسنة. وهذا غير صحيح فالأئمة الأربعة ومن جاء بعدهم من علماء مذاهبهم لا يقولون قولاً إلا ولهم دليل على قولهم ذلك مع غض النظر عن صحة الدليل وسلامة الاستدلال. وننبه الأخ السائل إلى أنه لا بد للمتأخر من سلف سبقوه في فهم الآية والحديث. والله أعلم.




تماام انا فكرت فى انه بيقولها سراُ
بس كنت عايزه فتوى عن الموضوع ده علشان اطمن
بس بجد حضرتك طمنتينى
متشكره جدا تعبت حضرتك معايا بس بجد مبسووووطه جدا انى فهمت الموضوع ده
وهلحق اصلى ال 15 يوم الباقيين بأذن الله

تسلمى وجزاكى الله كل خيير

Fatma Fareed 07-13-2014 02:25 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة العاشق الذى لم يتب (Post 4537351)
جاباوك من سبقونى
اقول باختصار
لو استطعت ان تحافظى على الصلاة فى المسجد كان اعظم
ولكن الشيخ لمايبدأ بالحمد
ليس معناه انه لم يذكرالبسملة
ولكن كثيرا منهم يفضل ذكرها فى السر
كل سنة وانت طيبة
تقبل الله منك الاعمال الصالحة

منا ومنكم يارب


متشكره جداا على التوضيح
هو الظاهر كده فعلا انه بيقولها فى السر بس انا مخدتش بالى

Fatma Fareed 07-13-2014 02:27 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة nefertiti (Post 4537651)
طب حببتي
اقرأي الفتوي اللي جبتهالك بسنت
وكمان اخونا رفعت وضحلك اهو
ربنا يتقبل منك غاليتي


منا ومنكم

وفعلا هما وضحولى كتير
وربنا يجعله فى ميزان حسناتهم يارب

كويس انك قولتيلى اسمائهم انا هدعيلهم بالاسم فى الصلاة بأذن الله

Stop Ana Eltop 07-13-2014 02:34 AM

اى امام بيسمى الله بس فى السر

يعنى لو ركزتى هتلاقيه قبل ما يبدأ بيهمس بحاجه كدا بتبقى البسمله

ولو صلاته خطأ انتى مش عليكى وزر

اتوكلى على الله

Fatma Fareed 07-13-2014 03:02 AM

اقتباس:

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة stop ana eltop (Post 4538545)
اى امام بيسمى الله بس فى السر

يعنى لو ركزتى هتلاقيه قبل ما يبدأ بيهمس بحاجه كدا بتبقى البسمله

ولو صلاته خطأ انتى مش عليكى وزر

اتوكلى على الله


ونعم بالله
تمام تسلمى على التوضيح .. ربنا يخليكى
ويجعله فى ميزان حسناتك

۩۩ elMagic ۩۩ 07-14-2014 12:33 AM

هو فعلا غالباً الإمام بيهمس بالبسمله فى سره
متقلقيش الاعمال بالنيات
بس انتى كبنت بتبقى الافضليه ليكي ف البيت
وياسلام بقآ لو تصلوا جماعه ف البيت مع الاسره الكريمه
تبقى حاجه جميله جدا
وربنا يتقبل منا جميعاً ..


الساعة الآن 10:19 PM

Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 RC 1
منتديات بنات مصر . منتدى كل العرب

a.d - i.s.s.w