عرض مشاركة واحدة
قديم منذ /05-28-2015, 04:59 PM   #1

morshooo

 

 رقم العضوية : 13962
 تاريخ التسجيل : Feb 2009
 الجنس : ~ ولد
 المكان : مصر
 المشاركات : 18,586
 الحكمة المفضلة : سأل الممكن المستحيل : أين تقيم ؟ فأجابه في أحلام العاجز
 النقاط : morshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond reputemorshooo has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 2965845
 قوة التقييم : 1483

morshooo غير متواجد حالياً

 

 

 

أوسمة العضو

مسابقه الخزعبلات 153 التميز الاشرافى وسام التحكيم فىForumsGotTalent وسام المشرف المميز تكريم أدارى تكريم فى قسم النقاش وسام المشرف المميز صقر الاستبيان (المشرف) اكثر المشرفين ابداعا 

افتراضي ( العاهرة لازم تكسب ) ( يوميات مصرية ) 3


بسم الله الرحمن الرحيم

مزاج الخير

اول لما نقول صناع السينما ف مصر بس زمان مش دلوقتى يعنى

فتره الابيض والاسود فى بيقول ان بدايه ( السينما ) ف مصر كان عام

1896 لكن اول فيلم مصرى ناطق كان عام 1932 وكان بعنوان

( اولاد الذوات ) بطوله العملاق ( يوسف وهبى ) بعد كدا كان اول

ظهور لمطرب كان ( محمد عبد الوهاب ) ............ الخ




من عام ( 1932 ) لحد ( 2015 ) معالم السينما فى مصر اختلفت

ودا طبيعى لانه اختلف فى العالم اجمع لكن الاختلاف فى مصر

مكنش بس ان الابيض والاسود اختفو والافلام بقت الوان

والا كمان التصوير وزوايا الكاميرات اختلفت والا الاخراج

والا الفنانين نفسهم والا الاضاءة والا الصوت كل دا اتنقل لمصر

يمكن متاخرين شويه لكن مصر فى الشرق الاوسط تعتبر من افضل

الدول فى صناعه السينما يعنى مش متاخرين بمسافه كبيره عن العالم

والمنطقه الى احنا فيها لكن .




الاختلاف الوحيد الى بيميز مصر عن باقى دول العالم هو

ان عندنا حاجتين مش فى العالم

اولا : ان لازم العاهرة والبلطجى والحرامى لازم المشاهد يتعاطف معاهم

ثانيا : ان عندنا ( السبكى )

هكلم عن النقطه الاولى لانها الاهم بالنسبالى :

ليه دائما لازم المخرج والكاتب يخليلك تتعاطف مع

( العاهرة او الراقصه او البلطجى او الى بيبيع حشيش او مع الشر )




لو شوفنا مثال صغير وهو فيلم

( السفارة فى العمارة )

هنلاقى ان البطل ( عادل امام ) راجل

يمارس الزنا ليل نهار

بيشرب حشيش

بيشرب خمر ......الخ

لكن فى اخر الفيلم بيظهر انه الرجل الشريف الى وقف قدام ( اسرائيل )

لو شوفنا فيلم زى مثلا




( عن العشق والهوى )

هتلاقى ( غادة عبد الرازق ) الداعره فى اخر الفيلم تجوز راجل محترم

( منه شلبى ) تزنى وتحمل من البطل وتجوزه وتعيش معاه حياه كريمه

( بشرة ) الشخصيه المحترمه فى الفيلم تطلق وتنجرح وتسيب جوزها

هى دى ( السينما المصرية ) واختلافها عن العالميه .




وكمان ( الراقصه والسياسى )

الراقصه الى كانت عايزه تبنى مدرسه

وبتعمل اعمال خير كتير رغم انها برضو

كانت والا بلاش




( العاهرة لازم تكسب )







  رد مع اقتباس