عرض مشاركة واحدة
قديم منذ /02-16-2010, 07:32 PM   #41

yaso badr
 

 رقم العضوية : 29616
 تاريخ التسجيل : Aug 2009
 العمر : 30
 المكان : ارض الله واسعه
 المشاركات : 99
 النقاط : yaso badr will become famous soon enough
 درجة التقييم : 50
 قوة التقييم : 0

yaso badr غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي

الحلقه الثالثه والثلاثون




نسمة: برضه هتسيبي شعرك؟.
هايدي: خفي علينا شوية يا ست نسمة, دا فرح بس,انا مش هسيبه على طول يعني.
عقدت نسمة ذراعيها وعي اقول بسخرية.
نسمة: ايه دا؟,هو بقى حلال في الافراح اليومين دول؟.
ردت هايدي السخرية بسخرية.
هايدي: اه,نزلوها جديد في دارالافتا, ولا انتي معرفتيش؟.
نسمة : ربنا يهدي.
اعطت هالة لهايدي فستانا , وهي تقول.
هالة: اديكي التقفيلة يمكن ترجعي في كلامك وتلبسي الطرحة عليه.
هايدي: لا يا ستي, خليهالك, ...ماتيجي معايا.
هالة: لا يا بنتي انا ونادية ملناش كلام مع بعض اوي, وبعدين هي معزمتنيش.
هايدي: تعالي يالولو دا محمد ابن خالي جاي من امريكا, كان شاف صورتك معايا قبل كده , وكان هيتهبل عليكي, تعالي يا مجنونة اظبطكو.
هالة: لا يا ستي شكرا.
هايدي: انتي حرة, بس انا هظبطك برضة, مش هسيبك كده ابدا.
قالت هالة بحسم.
هالة: لا ياهالة انا مش هصاحب تاني.
هايدي: ومين قال انه عايز يصاحب, دا نازل يدور على عروسة يا بنتي, مالكيش انتي دعوة انا هبقى اظبطك قبل ما يسافر.
نسمة: لا , بقلك ايه,سبيها في حالها الله يخليكي.
هايدي: كبة يا كبة, اسكتي انتي ملكيش دعوة, اختك دي اخرتها على ايدي انا ان شاء الله, بس هي تسيبلي مفسها , وتبعد عنك يا كبة.
*********************
سامح: الشود , عاش مين سمع عنك يا باشا.
شادي: اخبارك ايه ياد؟.
سامح: انت اختفيت ولا حد عارف عنك حاجة, حتى سلمى متعرفش عنك اخبار, ايه النظام؟.
شادي: قشطة طبعا.
سامح: خلاص الواد المفعوص دخل شرطة, ومش هنعرف نكلمه تاني.
شادي: الواد بروح امه شايف نفسه عليا, بيقولي انا هبقى ظابط, قلتله ظابط على نفسك, بخمسين في المية وكام الف جنية, اتنيل.
سامح: ههههه,واخبار ندى ايه؟.
شادي: الحمد لله.
ارتفع صوت سلمى من خلف سامح تقول بسرعة دون ان تلاحظ شادي.
سلمى: سامح, انت نقلت الجدول؟.
ثم لمحت شادي, فتجمد التعبير على وجهها,واختفى الدم منه, وقالت بصوت مخنوق.
سلمى: ازيك يا شادي.
احمر وجه شادي ايضا حين رآها , وقال بصوت مؤدب.
شادي: ازيك يا لومي؟.
تمتمت سلمى بصوت غير مسموع,وقالت لسامح في ارتباك.
سلمى: خلاص يا سامح هبقى اخد الجدول من فراج.
وانصرفت في سرعة, وسامح يقول بعجب.
سامح: ليه يابنتي , منا معايا الجدول اهه,.....بت يالومي.
ثم نقل نظره الى شادي , وقال بخبث.
سامح: ودا ايه دا بقااااا؟.
افاق شادي وعاد الى طبيعته.
شادي: ايه؟.
سامح: ايه المسلسل التركي الي حصل دا دلوقتي؟.
اشاح شادي بنظره عنه , وهو يخفي تعبير وجهه.
شادي: ايه الي حصل؟.
رد سامح مقلدا صوتيهما.
سامح: ازيك يا شادي؟, ازيك يالومي, يا حلاوتكو انتو الاتنين, انت اتخانقت معاها ياد؟.
شادي: لا والله العظيم ما اتخانقنا خالص.
سامح: امال ايه الي حصل؟.
تنهد شادي وهو يتذكر سبب ابتعادهما وتمتم.
شادي: محصلش.
***************
شادي: قلتلك قومي وروحي دلوقتي حالا.
لطمت الجملة اذن ندى في شدة, فقامت من جانب صديقاتها بخفه, وهي ترجو الا يكونوا قد سمعوا ماقال من شدة عنف اللهجة التي قال بها كلامه, وقالت توبخه.
ندى: شادي بجد متبقاش مستفز, يعني ايه انا الوحيدة الي اروح؟, ما كلنا خارجين, متخليش شكلي بايخ.
شادي: معرفش يا ندى اتصرفي , خدي بعضك وروحي حالا, حالا ياندى حالا.
ندى: انت ايه مشكلتك بس؟, احنا قاعدين كلنا في النادي مع بعض, اخليك تكلم اية يعني عشان تقلك.
شادي: اية دي تقلك انتي , انا الي بقلك روحي يا ندى, انتي بتكسري كلامي ليه يا ندى؟.
بدأت ندى تشعر بالغيظ.
ندى: ماهو عشان طلباتك ملهاش مبرر ولا معنى, انت مش عايزني اخرج مع ولاد عارفة, بس قلتلك انا مش لوحدي, ودول زمايلي في الكلية,يعني بشوفهم هناك,و خارجين نتغدابرة ونخرج, ومعانا البنات ضغف عدد الولاد , وانا ماليش دعوة بيهم اصلا,ماهو مش هروح انا اعد في الشقة لوحدي, وبعدين هو انا غلطانة مثلا اني بقلك الحقيقة, منا كان ممكن اضحك عليك ولا عمرك كنت هتعرف.
قال شادي بهتاف.
شادي: انتي كمان كنتي عايزة تضحكي عليا؟.
ندى: ياشادي, عشان خاطري, انا مبقلكش حاجة لما بتخرج مع اصحابك, وبيبقى فيهم بنات, ولما حتى بتروح وتيجي مع سلمى لوحدك, ولا انا واثقة فيك , وانت مش واثق فيا؟.
شادي: مش مسألة ثقة يا ندى, متقلبيش الدنيا على راسي زي كل مرة, انا بقول كلام ومبيتسمعش , ليـــــــه؟.
قالت ندى بتوعد مكتوم.
ندى: ياشادي, انت مصمم تضايقني؟.
شادي: ايواااة انا مصمم اضايقك, واما اشوف كلامي الي بيضايقك دا بيمشي عليكي ولا لأ؟.
قالت ندى باقتضاب.
ندى: ماشي يا شادي زي مانت عايز.
شادي: ايوة كده, وتروحي دلوقتيني تكلميني من عند يارا انتي فاهمة؟.
ردت ندى بنفس اللهجة الغاضبة المستسلمة.
ندى: حاضر يا شادي, زي مانت عايز.
شادي: زي مانت عايز, زي مانت عايز, انتي هتحسسيني بالذنب مثلا , طبعا زي منا عايز, امال زي مانتي عايزة؟.
ندى: ماشي ياشادي, باي بقى عشان الحق اروح, ولا فيه لسه اوامر تانية؟.
شادي: لا مفيش, اتفضلي, بس متنسيش تكلميني.
ندى: باي يا شادي.
واغلقت الخط ووجهها يحمر في غضب, فالتفتت لتجد علي خلفها.
علي: كنت جاي اقلك ان العيال طلعت في دماغهم يروحو سينما.
ندى: انا اصلا مينفعش اعد, همشي.
علي: ليه كده؟...شادي برضة؟.
قالت بثورتها التي كتمتها.
ندى: انا روحي بقت في مناخيري يا مصري خلاص.
علي: طيب لو انتي راجعة,انا هرجع معاكي.
ندى: لا روح انت معاهم.
علي: لا يا بنتي, هو اصلا فيلم شبههم, انا هاجي معاكي,عندي كويز بكرة اصلا وكنت قاعد بقاوح.
ندى: من اولها كويزات كده.
علي: يلا شوية مرمطة لزوم السنة الزفت الي انا فيها دي.
ندى: طب يلا نروح بقى, عشان لازم اروح ادي التمام واكلمه من شقة يارا.
علي: والله انا ماعارف انتي ايه مصبرك عليه.
قالت ندى بغيظ.
ندى: ولا انا, بس انا هوريه ,عشان يبقى يأمرني بالشكل دا, ويبوظ عليا كل خروجة اخرجها.
علي: طيب يلا يا استاذة اتفضلي قدامي.
ندى: استاذة دي تبقى خالتك ياروح خالتك, انت كمان.
****************
قالت الاء وهي جالسة امام منضدة الطعام تأكل مع رفقاء سكنها.
الاء: ايوة كده, بطلي الدلقة الي انتي فيها, بلا نيلة.
وضعت ندى معلقتها وهي تقول بحماسة غاضبة.
ندى: ولا هكلمه ولا هعبره, عشان يعرف بقى ان انا ممكن اعمل فيه زي ما بيعمل.
مروة: يا بنتي سيبك منه بقى وشوفي مصلحتك.
ندى: لا, انا مش هسيبني منه, انا بحبه, بس شادي لازم يشوف وش تاني, يخليه يتعدل معايا, هو اخد على انه يأمر وانا انفذ, بس انا معادش ينفع معايا الاسلوب.
ابتسمت اية في فخر, وهي تقول ناظرة لندى.
اية: تربيتي.
ندى: لا بجد, حتى المصري قالي انتي لازم تاخدي موقف.
مروة: بس انتي لازقة في المصري اليومين دول كتير اوي.
ندى: ايه يا بنتي عادي, دا المصري, اجدع واد في الجامعة, لا في الدنيا اصلا.
اية: جرى ايه يا مرمر؟, المصري جدع مع الكل, متزنيش في دماغها.
مروة: انا بتكلم عليها هي, على اساس ان مشكلتها مع شادي اصلا سببها قربها من المصري, تقوم تروح معاه.
قامت ندى تحمل طبقها الفارغ, وهي تقول.
ندى: اصل شادي مينفعش معاه الصراحة خلاص بقى, فأنا هريحه, هعمله الي هو عايزة بالظبط زي ما بيقول, بس مفيش داعي يعرف حاجة اصلا.
اية: اصله مش فاهم ان احنا في الغربة هنا منسواش حاجة من غير الشباب الي معانا, هما الي شايلنا , ومن غيرهم كنا ضعنا في الكلية وفي كل حاجة.
الاء: دا هو لو سأل يارا نفسها هتقوله المصري دا ابونا كلنا هنا.
ندى: لا اصل شادي عايشلي دور انا مبقتش اعد مع سلمى انتيمتي عشان خاطرك, انتي المفروض متعديش مع حد.
قامت اية بطبقها تلحق بندى على حوض الغسيل.
اية: وهي صحيح البنت دي بطلت تكلمك, وتسأل عليكي زي زمان ليه؟.
ندى: منا مستغربة, دي كانت ام الواجب, مفيش مناسبة او عيد ميلاد يعدي عليها الا ماتعمل احسن واجب, ليكون قالها ان انا بتخنق منها, بس ما اظنش, مش شادي الي يبقى قليل الذوق مع اصحابه.
اية: ماهو شايل قلة الذوق ليكي انتي.
قالت ندى باستياء.
ندى: هو شايل كل حاجة وحشة عنده ليا انا







  رد مع اقتباس