الموضوع: Windows 0.23
عرض مشاركة واحدة
قديم منذ /11-20-2021, 07:56 PM   #1

ahmed 22

قلم مبدع

 

 رقم العضوية : 101793
 تاريخ التسجيل : Sep 2016
 العمر : 33
 الجنس : ~ رجل
 المشاركات : 2,754
 الحكمة المفضلة : لو كان هناك طريق للمعرفة لاصبحت كل الطرق كباري
 النقاط : ahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 160081
 قوة التقييم : 81

ahmed 22 غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو

نجم الفضفضه 

افتراضي Windows 0.23



الطرح ده هيكون مختلف شوية ومتفرع جدا
وطويل جدا وعلي ردود ...
بس هو في اللطافة يعني ..

سوبر مان

شخصية الرجل الخارق ظهرت كبداية في الكوميكس
اللي هي القصص المصورة في الثلاثينات
ثم انتقل بعد كدا للاذاعة كقصة مسموعة
ثم للسينما كأفلام ثم مسلسلات وهكذا ...

دايما هتلاقي كدا بعد كل عقد من الزمان من لما تم تحويل قصة سوبر مان لفيلم
انه بيتم عمل remake للفيلم ..
بحيث انه يتم الحفاظ علي النسخة الاصلية للقصة بتاع الفيلم
اللي هي ..
سوبر مان اللي ابوه وامه بعتوه من كوكب كريبتون للارض
عشان ينقذوه بسبب انه الكوكب بتاعهم هيدمر
وينزل يلاقيه زوجين من الارض فيربوه ويخفوا حقيقة انه جاي بسفينة فضائية والخ
والصحفية لويس لاين اللي بتشتغل في جريدة دايلي بلانيت ... والعدو الازلي لسوبر مان ليكس لوثر
وهكذا القصة المعروفة ... وتبدأ فيلم بثلاثية بطاقم عمل جديد كل عشر سنين او اكثر
بيحكي تقريبا نفس القصة ولكن بتكنولوجيا العصر وما فيها او يناسبها
و دايما سواء فشل الفيلم او نجح تسويقيا
بيتم الحفاظ علي نفس القصة والنسخة الاصلية منه بحيث يتم اصداره في وقت تاني
وفي زمن تاني بممثلين تانيين يضيفوا بتكنولوجيا العصر والصورة شكل وابعاد جديدة للفيلم ...
بقا شئ كلاسيكي ومتحافظ عليه ..

القصة ثابتة واللي يملكها جهة واحدة ليها حقوق نشرها بتستغلها في القصص مصورة
ثم افلام ومسلسلات وغيره ..
بس المتغيرات في اللي بيقوم بالادوار وتطور الجرافيك والصوت مع جودة الصورة مع الزمن وهكذا...

نفس الفكرة هتلاقيها في افلام جيمس بوند
نفس الفكرة هتلاقيها في جودزيلا او كينج كونج
يعني شوف فيلم كينج كونج في الااربعينات ولا الخمسينات
وشوفه من مثلا 10 سنين .. هتلاقي نفس القصة
بس دي ابيض واسود ودي بالالوان ...
وكل وقت بتكنولوجيا الصوت والصورة المتوفرة وقتها

بس برضه ترجع وتقول ان الامريكان ليهم السبق في الابهار
لأن فعليا انت ممكن تشوف فيلم سوبر مان او كينج كونج بنفس قصته
بكل اصدار جديد ليه من غير ملل ...

بس مع الزمن تم التجديد في شكل الشخصيات دي وعمل ليها
Cover versione
هتقولي يعني ايه المصطلح ده ...؟

هقولك
بمعني انك بتخرج عن النسخة لاصلية للقصة
يعني في القصص المصورة بالذات هتلاقي ممكن سوبر مان ده بقا بيتحول لشخصية شريرة
بتحكم العالم بظلامية وبيتم محاربته من اندماج ابطال خارقين تانيين زي باتمان وفلاش و ووندر وومان والمريخي او ايا كان ...
ونفس الحوار ينطبق علي باتمان لما بيتحول لمصدر ارهاب والجوكر يكون هو بطل الخير والعدالة
في بعض الاصدارات القصصية من شخصيات عالم ال D.c >>

تسأل وتقول ليه بقا الخروج عن النسخة الاصلية للقصة والمبدأ اللي اتخلق عشان الابطال الخارقين ..
لأن في وقت ما انت محتاج كجهة نشر للقصص المصورة انك تخلق ابعاد جديدة
للشخصيات بسبب ظهور منافسين جدد في المجال ده وبالتالي محتاج تسبق بخطوة قبل ما تقع
وبالتالي الامر خرج من فكرة انك بتصنع بطل يقتدي بيه الاطفال ... ل
الي تجارة واستثمار لأن اكيد مع الوقت اصحاب
حقوق النشر بيختلفوا وبيموت ناس وبييجي مكانهم ناس كسنة الحياة وكل شخص بفكره
.. بحيث انه بيفكر ازاي يحافظ علي الفرخة اللي بتبيض ليك دهب كصاحب المشروع ده
دون التشبث بالمبادئ الاساسية
... فلازم تخرج عن المألوف ...
عشان تبعد الملل عن قارئ القصص المصورة اللي هما فعليا فيه مهووسين في العالم
كتير بيها وبينتظروا اصداراتها بشغف... وبالتالي لازم تصنع جذب من نوع مختلف عشان تجذب شرايح
مختلفة من المتابعين ...
و هو انك تجذب الناس اكثر بشخصيات ال heal اكثر من فكرة البطل التقليدي ..
ال heal اللي هي الشخصيات المكروهة او البطل اللي ببتحول لشخصية مكروهة ...
لأن الناس في وقت ما بقت بتدور علي الكاريزما اكتر من القصة
وده اختلاف تاني حصل في البشر علي مدي تطورهم اخر كام قرن ..
فبقت الناس تشوف الكاريزما في الشخصية الشريرة بشكل اوضح واكثر جذب بشكل مختلف عن
التقليدية بتاعة الابطال اللي هو كدا كدا لازم اخر الحلقة ينتصر ..
وبالتالي بتكون مصدر جذب اكبر زي الجوكر في باتمان ...
يعني الناس دايما تلاقيها بتشوف الجوكر بانبهار اكتر من باتمان
اللي هو بطل القصة نفسه ...
يعني يمكن اخد الشو لحسابه مع الوقت مع كل اصدار جديد للقصة
فيه الرسم بيعبر اكتر عن روح الشخصية بضحكته وشكله ومع كل تفصيلة جديدة
بتظهر مع الوقت بتركز علي ماضيه وازاي تحول للجوكر ...
ولحد مثلا ما ليث هيدجر اللي هو كان بيؤدي دور الجوكر
في الثلاثية بتاع المخرج كريستوفر نولان اللي انتحر بسبب اندماجه مع الشخصية
لأنه اداها بشكل فريد من نوعه خلاه يترشح للاوسكار بعد انتحاره ..
وبالتالي خلق نوع جديد من التعاطف وابعاد تانية لجذب الشخصية
في عقول اللي شافوا الفيلم وخاصة الاطفال تحت سن 18 ..
المتابع اكتر للحوار ده هيفهمني في النقطة دي ... وده تغيير تالت في عقول الناس

وده الاصدار الجديد من البشر .. الشخص اللي بيشوف المآساة اللي بتحول
شخص لشخصية مكروهة او لشخص مجرم بيقتل الناس بدم بارد
وبقت بتصنع ليه المبرررات وبالتالي تتعاطف مع افعاله
فبتصنع شكل جديد مشوه من الناس ... بسبب فكرة انك عاوز تظهر منتج بفكرة جديدة
تجذب الناس اكتر انها تتابعك ... فتخرج عن المسار المحدد لشخصياتك
ويمكن الخير بينتصر في القصة ..
بس فعليا الشر الناس بتظهر ليه الحب واحيانا التعاطف
ويمكن تزعل لما الشرير يموت كمان ....
فيه تغييرات في عقول البشر بتحصل مش طبيعية انعكست
علي حياتنا باشكال مختلفة ..

يعني بالمناسبة هتلاقي عوالم مختلفة للشخصيات الخيالية دي بسبب حقوق النشر وكدا
وكل عالم وليه مخترعين لقصصهم ب
س بيحرصوا ان الشخصيات تكون متصلة ببعض لو كانت من نفس الجهة صاحبة الحقوق
بحيث تلاقي اندماج لكام بطل في نفس الفيلم من غير ما تشعر انه دخيل عليها ..
وده نوع تالت من التغيير عشان يعمل مصدر جذب ينافس بيه ...


يعني مثلا باختصار لمن لا يعلم عالم مارفل
اللي هو بتاع ايرون مان وثور وبلاك ويدو وهالك وسبايدر مان وعملوا ليهم فيلم جمعهم سوا
عشان ينافسوا عالم ال d.c

اللي شخصياته الاساسية بتاعته هي سوبر مان وباتمان وفلاش و شازام والخ
اللي هما يمثلوا فرقة العدالة ...

المهم
الحوار ده مش هتلاقيه غالبا غير في امريكا ...
احنا ماعندناش الثقافة دي
ان احنا نعيد انشاء قصص ابطال خياليين
يمكن بسبب قلة الامكانيات او القدرات التكنولوجية علي مر التاريخ
واحيانا يمكن تقول ان احنا عندنا ابطال حقيقين علي مر التاريخ
صعب تختار ما بينهم انك تحكي عن عظمتهم وماعندناش عجز في القدوة
بسبب التنوع علي مدي التاريخ من العصر الفرعوني مثلا او السامري
او غيره حتي الآن فمش محتاج تخترع ابطال خياليين ...
انت فعليا عندك ابطال حقيقين
علي مر تاريخك تقدر تختار القدوة منهم لابنك وتحكيله عنه ..
مش محتاج تخلي سوبر مان ال idol بتاعه .

حتي في روما مثلا او دول اوروبا القديمة
صعب تلاقي عندهم شخصيات خيالية او ابطال خارقين
دايما هتلاقي قصص حقيقية لابطال حقيقيين خاصة في الحروب
وتزيين صور الاستعمار وغيره .. بس ده ليه حديث تاني عامة ...


بس ترجع تقول يمكن لأن ثقافتهم لسا ناشئة في القرن الخامس عشر
وبالتالي هما يعتبروا قارة جديدة ناشئة .. من غير تاريخ
وبالتالي بيصنعوا ابطالهم وبيروجوا لشخصيات كرتونية
دور ابطال العدالة والحب لأطفالهم بحيث يعلموهم وكدا
وانتصار الخير علي الشر وهكذا وبرضوا يخفوا حقائق كتير
في ازاي انهم عشان يبقوا امريكا .. بيحاولوا يخفوا الهنود الحمر
اللي استعمروهم من مخيلة اطفالهم وبالتالي تصنيع مثالية مزيفة لنشأتهم ..
بيصنعوا المبادئ الجديدة في عقول اطفالهم بالخيال عن طريق القصص المصورة في البداية
اللي هي تعتبر فعليا برضه منبع لأفكار ساهمت في تقدمهم
زي الخروج للفضاء وكدا
لأن فعلا معظم الاكتشافات والاختراعات الامريكية كان مصدر الهامها
هو القصص المصورة
يعني مثلا تلاقي كاتب بيكلم عن اختراع زي الليزر او حرب النجوم
او القنبلة النووية الي هي قادرة تدمر وتخفي ملامح مدينة بشكل ما او غيره في قصة

فتلاقي ده بيمثل الهام للبعض انه يفكر في اختراع زي ده
او يتطلع للخروج من حيز الارض لاستكشاف الفضاء
ويتطلع انه يستعمر الكواكب او يفهم يعني ايه عوالم موازية
زي ما القصص دي بتمثل الالهام للعدالة
بتمثل الالهام للتدمير والاكتشاف في نفس الوقت

وبالتالي الشخصية الامريكية ازدواجية في افكارها حبتين
واحيانا متناقضة دون ان تدري
ولبعض الوقت كانت شخصيات فوقية بتنظر للعالم من الاعلي
بسبب ما تم انشائها عليه كشخصيات تحكم علي العالم
بما يتم تصديره ليهم من معلومات من حكوماتهم
اللي هي غالبا بتكون ليها مصالح وتشكيلات دينية مختلفة
وبالتالي صنعوا من شعوبهم
شعوب متقدمة تكنولوجيا ... ولكن متخلفة اجتماعيا
مش قادرة تتعمل مع الغير الا بنظرة الوصي او صاحب الحكم الوحيد والصحيح
بتتشدق بالمبادئ والحريات وغيره
بس لما الواقع بيختبرها بتلاقي كتير منهم افكارك عكس ما تدعوا اليه
وبالتالي سهل تنبهر بالتجربة الامريكية
بس صعب تكررها بنفس معطياتها او القاعدة اللي اتبنت عليها
وبالتالي من الغباء انك تمشي علي نفس المنهج بتاعهم
او تعتبره نموذج تقدر تبني عليه ...
بسبب اختلاف الموروث الثقافي والشعبي والتاريخي
وحاجات كتير جدا ممكن نكلم فيها في وقت تاني
ده كان كلام عالهامش
بس عشان هنتهي من القصص المصورة
بس اقدر اقول باختصار القصص المصورة او الخيالية خلقت ابعاد جديدة للحياة والتفكير
غير اللي بيظنه البعض ... يعني احنا من بعيد بنشوف الموضوع تافه
بس فعليا الحياة قبل القصص المصورة شئ في امريكا مثلا
وبعدها شئ تاني خالص ... ليها دور مهم في حياتهم وبالتالي
الدور ده ليه ابعاد علي حياتنا ...


يتبع في حين قبول الموضوع ...









  رد مع اقتباس