عرض مشاركة واحدة
قديم منذ /10-27-2009, 08:13 PM   #9

SiLver Spectra

مدير عام ومؤسس العصر الذهبي للمنتدي

 

 رقم العضوية : 7111
 تاريخ التسجيل : Sep 2008
 الجنس : ~ ولد
 المكان : Damietta
 المشاركات : 22,359
 الحكمة المفضلة : لو القرد مات القرداتي هيعرف يشتغل ؟
 النقاط : SiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond reputeSiLver Spectra has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 5772879
 قوة التقييم : 2887

SiLver Spectra غير متواجد حالياً

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى SiLver Spectra

أوسمة العضو

16 عطاء بلا حدود وسام التحكيم فىForumsGotTalent تكريم ادارى تكريم المركز الثانى  Arab Idol وسام تاج الاداره وسام النشاط الادارى 197 167 

افتراضي

دا إنتي هتتقطعي يا ياسمين النهارده
:Sh_067:

اقتباس
الموضوع والله مش عن حقوق الحيوان

الموضوع مش عن حقوق الحيوان

أمال عن النقاب!!!



أنا عارف إنهم كلمتين كانوا محشورين في زورك و جايه تطلعيهم

اقتباس
{‏يا أيها النبي قل لأزواجك وبناتك ونساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك أدنى أن يعرفن فلا يؤذين‏}



ياريت يا ياسمين تطلعي على سبب نزول الآية

اولا : كلمة (أدنى أن يعرفن) محل خلاف من المقصد منها

زي (إلا ما ظهر منها)

ثانيا و من الأحاديث الي قيلت عن سبب نزول الآيه و هي إن المدينة كان فيها السكارى و الرجال الي بيغازلوا

فأمرهم الله عند الخروج لقضاء حاجتهم أن يلبسن الجلباب

بلفظ التفسير (حتى تعرف الأمة من الحرة)


و لازم تدركي و تميزي بين قضاء الحاجه و العمل

المرأه في السابق ماكنش ليها مكان غير البيت

مجتمع البادية البسيط


خروجها بسيط جدا (لقضاء الحاجه) أو لزيارة الأهل مره في الاسبوع مثلا


لكن مش بتعمل في مؤسسات و وظائف و بتنزل تشتري من الاسواق و المحلات و بتسوق السيارات و بتشتغل في محلات و بتشحت في الشوارع

لو مافيش في دماغك المفارقة الزمكانية يبقى آسف انتي دخلتي دائرة اللا منطق


111 حالة جنائية مثبته حصلت في مصر تحت زي النقاب

77 واحده منها كانت بفعل راجل متخفي بالنقاب

غير الجنائية

زمان ماكنش في حاجه اسمها بطاقة مدنية

دلوقتي بقى في بطاقة مدنية و هوية مطلوب كشفها

لو واحد مربي دقنه و رايح يطلع بطاقة مدنية بيطلبوا منه يحلق الدقن

ليس لأمور دينية...و لكنها لكشف كنيته الحقيقية

الدقن قد تخفي الملامح في الصورة

و برضو في الجيش بيطلب منك قص شعرك

عشان تكون ملامحك في التسجيل لايوجد عليها اي شائبه

(مش موضوع حرية شخصية)

كونك مصره تمشي نص المجتمع و هو متخفي فدا رايك

أنا الي شايفه إنها تظهر وجهها عشان نعرف هويتها و شخصيتها

مش هذكرلك أمثله أكثر من الي ذكرتها سابقا


ما حاولتيش تفكري كدا يا ياسمين ليه ربنا ما ذكرش بشكل صريح و قاطع عن تنقيب المرأه؟

ليه ربنا سابها بدون توضيح حاسم؟

سألتي نفسك السؤال دا قبل كدا؟

يعني الثوابت في الدين واضحه جدا و صريحه و مذكوره بأدق تفاصيلها



طيب ليه نزلت الآيه الي ذكرتيها

و في نفس الوقت كان لبس الإحرام للمرأه يكشف فيه وجه المرأه!!

طبعا دا مش دليل قاطع الي ذكرتيه

انهم كانوا بيغطوا وجوهم لما قافلة تعدي عليهم

لأن تغطية الوجه في اي مجتمع بدوي بيكون هو الطبيعي

بدو سينا عندنا ما بيغطوا وجوهمم

هل بيغطوه دينيا؟

و لا نوع من العادة

بيبقى تاجر مخدرات و مراته منحرفة لكن متنقبه



لكن اقرئي عن احرام المرأه و شوفي فيها تغطية الوجه

لو لاقيتيها بلغيني


نرجع للسؤال

ليه ربنا ما قالش بشكل حازم للمرأه (تنقبي)


أنا براي الشخصي عشان مش تقولي انت بتفسر و انت مين انت (الي هي اللغة السائدة في مجتمعنا)

إجابتي : عشان الدين مرن

حسب الظروف و حسب الأحوال


أحيانا بنزل قانون في قسم معين و بسيب نقطه مبهمة (مطاطية)

يعني بقول مثلا يفضل أن يكون الموضوع مطروح لأول مره في قسم الابداعات


مش بخليه شرط الزامي

يجب

بقول يفضل

لأن أحيانا بيجي عضو جديد بيكتب كويس

بيطرح الموضوع بتاعه الي بيكون ناشره سابقا في منتديات أخرى

انت ما بتعرفش إن الموضوع بتاعه

بتتعامل معاه على انه منقول

بيبدا يكلمك و يديلك الأدلة على إنه بتاعه و بعدها بتستثنيه

يبقى هنا المرونه في التعامل حسب الحالة


إنت دينك مرن

و دي نعمة من ربك

بتقدري تخليه معاصر بدون ما تتنازلي عن المبادئ

القرضاوي - محمد الغزالي - محمد عبده - الشعراوي و غيرهم...

دول مش علماء دين معاصرين


يعني انت معاك الأدلة و معاك علماء و معاك الدين و وقائع

ايه الي مضايقك لما أطلب كشف الهوية كنوع من النظام

ليه تنشيف الدماغ و ربطها بظواهر لاعلاقة لها بالموضوع (مني جيب و بادي و حرية شخصية!!)



بدون النظر و التعمق في القضية الاساسية و هي التخفي و طمس الهوية و الإختلاط


-----------------

نيجي لموضوعك الي اتهمتيني فيه بعدم فهمه

مش عارف بصراحة ايه الي فيه عشان ما افهموش!!

الموضوع واضح و صريح

تأملتي الحمار ثم الخنفساء ثم الذبابة

و وجدتي في النهاية أن لكل له عذره

أما الإنسان فوصفتيه بأنه اقل منهم شأنا في حالة قبل الظلم دون حراك أو أصبح ظاهريا محدود الإنتماء دون تفكير أو أن قبل القاذورات و تعايش معها

لأن هذه المخلوقات لها العذر الذي يطيح منها المسؤولية و المحاسبة

كما ذكرتي في كلماتك الأخيرة

اقتباس
وخلاصة أكتشفت بأني أقل منهم جميعا




فالعذر لديهم وأنا لدي الفعل مع أنعدام عذره




فلا تلقو علي أسمائهم ولو سبا




فهم أرقى من أن تمسهم سيرتي وأسمي




ولو كان السبب مدحا




و هنا كان ردي عليكي في إن الإنسان ميزته عن غيره في عقله

فبدون استخدام عقله فهو كالحيوانات الي ذكرتيها

(عايش عشان عايش)



طبعا ردي 80% منه خارج الموضوع بس انتي الي بدأتي

^_^

بالتوفيق....









  رد مع اقتباس