وزي ماذكرت في أختلافات في تفسير الأيه
بس ده الي أنا شيفاه
وأنت عارف إن في أدله كتير وحجج منطقيه كتير ممكن تتدعم وجوب تغطية الوجه
وأبسطها ((القواعد مسموح لهم بالكشف دون التبرج))
فلي نزلت أيه مخصصه ليهم
يعني مثلا أما قول
الي فوق 20 يخرج بشرط يرجع 12
يعني هستدل طبيعي بأن الباقي ممنوع من الخروج
وأنت كولد ياطارق بتتشد لأيه
يعني لما توصف بنت حلوه
هتقول وجها حلو
ولا قفها حلو مثلا
يعني أيه الي بيلفتك!!
عموما الأختلافات الفقهيه موجوده وكل شخص ياخد بما شاء
و لازم تدركي و تميزي بين قضاء الحاجه و العمل
المرأه في السابق ماكنش ليها مكان غير البيت
مجتمع البادية البسيط
خروجها بسيط جدا (لقضاء الحاجه) أو لزيارة الأهل مره في الاسبوع مثلا
لكن مش بتعمل في مؤسسات و وظائف و بتنزل تشتري من الاسواق و المحلات و بتسوق السيارات و بتشتغل في محلات و بتشحت في الشوارع
ومين قال المرأه مكنتش بتخرج أو بتعمل
في الجهاد النساء مكنش ليهم دور
ولا مكنوش بيخروجوا يشتروا
حتى دليل لها المرأه الي تعرض لها يهودي أعتقد وهي بتشتري الذهب
لو مافيش في دماغك المفارقة الزمكانية يبقى آسف انتي دخلتي دائرة اللا منطق
111 حالة جنائية مثبته حصلت في مصر تحت زي النقاب
77 واحده منها كانت بفعل راجل متخفي بالنقاب
غير الجنائية
ياطارق كم نسمه في مصر
يعني شايف الرقم ده كبير وخطير جدااااااا
ومتأكده في حالات حصلت بسبب التساهل
أعتقد سمعت عن حاله دخلت واحد في سكن الطالبات متخفي
يعني مثلا السكن ملوش مراقبات ولا فتحينو كده
يتأكدوا من هوية الداخل
زمان ماكنش في حاجه اسمها بطاقة مدنية
دلوقتي بقى في بطاقة مدنية و هوية مطلوب كشفها
لو واحد مربي دقنه و رايح يطلع بطاقة مدنية بيطلبوا منه يحلق الدقن
ليس لأمور دينية...و لكنها لكشف كنيته الحقيقية
الدقن قد تخفي الملامح في الصورة
و برضو في الجيش بيطلب منك قص شعرك
عشان تكون ملامحك في التسجيل لايوجد عليها اي شائبه
طب لا خلاف على ده وقت الضروره مش علطول
طب عندنا بيصورنا بدون غطى للجوازات والمعاملات القانونيه ((لإن في ضروره))
بس مش علطول ولا كأننا عبيد
يعني مثلا هقولك موقف حصل معايا النهرضه
رحت مستشفى الجامعه ((مختلطه طبعا))
الدخول بإثبات هويه
الي قعدين معبرناش ودخلنا حتى بدون مايشوفوا صورنا ويقرنوها بشكلنا
((تساهل))
فدخلنا أما جينا نخرج أتمنعنا الي أما نثبت هويتنا للي في المستشفى بتصريح بناخدوا من بره
مشاور طويل:arsenal-flag:
وطبعا ده عند الدخول والخروج بس مش جوه كمان
((وستات أمن))
(مش موضوع حرية شخصية)
كونك مصره تمشي نص المجتمع و هو متخفي فدا رايك
أنا الي شايفه إنها تظهر وجهها عشان نعرف هويتها و شخصيتها
مش هذكرلك أمثله أكثر من الي ذكرتها سابقا
وأنا قلت
نظام قوانين ناس أمينه
سعتها مش هتبقى في مشاكل
وفي بدائل ياطارق
محدش بيغلب لو فكر ومش شرط حاجه مكلفه
ما حاولتيش تفكري كدا يا ياسمين ليه ربنا ما ذكرش بشكل صريح و قاطع عن تنقيب المرأه؟
ليه ربنا سابها بدون توضيح حاسم؟
سألتي نفسك السؤال دا قبل كدا؟
وجواب الإسئله أيه بقى
لأن هيمر وقت هنحتاج في كشف الهوية لمنع الجرائم
كلامك جميل ياطارق
بس خلاص في أختلافات فقهية وناس مختلفة الإنتماءات
((دوله ديمقراطيه)) كل شخص حر في التعبير عن نفسه وأختيار أنتماءه
وده أسلوب أستعباد
يعني الثوابت في الدين واضحه جدا و صريحه و مذكوره بأدق تفاصيلها
طيب ليه نزلت الآيه الي ذكرتيها
و في نفس الوقت كان لبس الإحرام للمرأه يكشف فيه وجه المرأه!!
طبعا دا مش دليل قاطع الي ذكرتيه
انهم كانوا بيغطوا وجوهم لما قافلة تعدي عليهم
لأن تغطية الوجه في اي مجتمع بدوي بيكون هو الطبيعي
بدو سينا عندنا ما بيغطوا وجوهمم
هل بيغطوه دينيا؟
و لا نوع من العادة
العرف بيصل لمرحلة الوجوب
تعتقد لو كان عرف عندهم كان هيكون في أختلاف
طب بالأمانه كانت هتنزل أية الحجاب
مش تغطية الوجه تابعه لتغطية الرأس
ولا هتغطي وجها وتسيب شعرها:arsenal-flag:
وبعدين لو عرف
هل كان في حديث مذكور في سفعاء الخدين
أو حديث الفضل مع المرأه
مش بالأماره يكونوا مغطين هما كمان
بيبقى تاجر مخدرات و مراته منحرفة لكن متنقبه
لكن اقرئي عن احرام المرأه و شوفي فيها تغطية الوجه
لو لاقيتيها بلغيني
ياطارق ممنوع النقاب وممنوع القفازات
دليل منعهم دليل وجودهم
ودليل تغطية وجههم دليل وجبه
فالواجب لا يعارضه إلا واجب
نرجع للسؤال
ليه ربنا ما قالش بشكل حازم للمرأه (تنقبي)
أنا براي الشخصي عشان مش تقولي انت بتفسر و انت مين انت (الي هي اللغة السائدة في مجتمعنا)
إجابتي : عشان الدين مرن
حسب الظروف و حسب الأحوال
أحيانا بنزل قانون في قسم معين و بسيب نقطه مبهمة (مطاطية)
يعني بقول مثلا يفضل أن يكون الموضوع مطروح لأول مره في قسم الابداعات
مش بخليه شرط الزامي
يجب
بقول يفضل
لأن أحيانا بيجي عضو جديد بيكتب كويس
بيطرح الموضوع بتاعه الي بيكون ناشره سابقا في منتديات أخرى
انت ما بتعرفش إن الموضوع بتاعه
بتتعامل معاه على انه منقول
بيبدا يكلمك و يديلك الأدلة على إنه بتاعه و بعدها بتستثنيه
يبقى هنا المرونه في التعامل حسب الحالة
إنت دينك مرن
و دي نعمة من ربك
بتقدري تخليه معاصر بدون ما تتنازلي عن المبادئ
والله ياطارق فهمه قصدك
كل شيء موجود حاليا محرمينو لدرجة بصراحه عندي عقده من الملتزمين
ولفتره مش بعيده كان عندي نفور من الدين للأسف
الدين مرن معاك ومعاصر كمان بس مش تغطية الوجه الي هتقف عقبه
ممكن أبقى معاصره ومنفتحه والنساء عندي بيغطوا وجوههم
مش شايفه ده يجي على ده
بس أحنا الي ربطنا التخلف بمنظرهم
متغطيه متشدده متخلفه منغلقه((ومش شرط أطلاقا))
القرضاوي - محمد الغزالي - محمد عبده - الشعراوي و غيرهم...
دول مش علماء دين معاصرين
ومن قلك بسمع للتنين!!!
أبسطها الأغاني ((محرمينها))
أنا بقى شيفاها بتعتمد على الكلمات
والحرام فيها أغاني الحب والمجون
لأنها تحرك الشهوه تؤدي للإثم فطبيعي تاخد حكمو
((مثال لا أكثر))
يعني انت معاك الأدلة و معاك علماء و معاك الدين و وقائع
ايه الي مضايقك لما أطلب كشف الهوية كنوع من النظام
ليه تنشيف الدماغ و ربطها بظواهر لاعلاقة لها بالموضوع (مني جيب و بادي و حرية شخصية!!)
أختلافات فقهية وكل منها لها أدله مثبته لا غبار عليها
مقدرش أرفض ده ولا ده
بدون النظر و التعمق في القضية الاساسية و هي التخفي و طمس الهوية و الإختلاط
-----------------
نيجي لموضوعك الي اتهمتيني فيه بعدم فهمه
أتهمتك
الكلمه كبيره ياطارق
ده الي وصلي من ردك
ردك ياطارق كان سيء
حبيت أخدوا بفكاهة تامه لأن ممكن يتقلب مشكله لو مردتش كده
ومحبتش أعمل كده وأكبر الموضوع
مش عارف بصراحة ايه الي فيه عشان ما افهموش!!
الموضوع واضح و صريح
تأملتي الحمار ثم الخنفساء ثم الذبابة
و وجدتي في النهاية أن لكل له عذره
أما الإنسان فوصفتيه بأنه اقل منهم شأنا في حالة قبل الظلم دون حراك أو أصبح ظاهريا محدود الإنتماء دون تفكير أو أن قبل القاذورات و تعايش معها
لأن هذه المخلوقات لها العذر الذي يطيح منها المسؤولية و المحاسبة
كما ذكرتي في كلماتك الأخيرة