::: فعاليات المنتدى :::

أهلا وسهلا بك إلى منتديات بنات مصر.
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

آخر 12 مواضيع
هنرجع تانى
الكاتـب : دمعه حائره - مشاركات : 0 -
خريف بارد
الكاتـب : ahmed 22 - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 2 -
مش ناسيه
الكاتـب : دمعه حائره - مشاركات : 8 -
وحشتنى
الكاتـب : شاعرة الرومانسيه - آخر مشاركة : ندوشه 2011 - مشاركات : 4 -
نفسها حد يعبرنى
الكاتـب : اميره باحجابى - مشاركات : 21 -
همسة قلب
الكاتـب : نزارالفاضل - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 5 -
مسابقه مل حاجه حلوة
الكاتـب : اميره باحجابى - مشاركات : 10 -
انا على لحم دماغى...
الكاتـب : مارد الغضب - آخر مشاركة : ندوشه 2011 - مشاركات : 4 -
امانه عليك يا صحبي
الكاتـب : واد حبيب - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 6 -
طالع من درسي
الكاتـب : واد حبيب - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 7 -
صنوي
الكاتـب : يحيى الفضلي السودان - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 7 -
أجراس الحنين .. بقلم مهيب
الكاتـب : مهيب الركن . - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 8 -

إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم منذ /06-19-2010, 11:08 AM   #1

 

 رقم العضوية : 74546
 تاريخ التسجيل : Apr 2010
 العمر : 30
 الجنس : ~ ذكر
 المكان : جمهوريه شبرا الديمقراطية المتحده
 المشاركات : 23,411
 الحكمة المفضلة : كن كما تحب ان تكون ولا تلتفت لاراء الكارهون
 النقاط : خارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 2420540
 قوة التقييم : 1211

خارج عن القانون غير متواجد حالياً

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى خارج عن القانون

أوسمة العضو
افتراضي رجائي محمد منير قبل وبعد استضافته في مديرية أمن الإسكندرية



رجائي محمد منير قبل وبعد استضافته في مديرية أمن الإسكندرية

كيف كان لرجائي محمد منير أن يتنبأ بأن فسحة على كورنيش الإسكندرية سوف تنتهي به في قسم جراحة المخ والأعصاب بالمستشفى الأميري مصابا بنزيف في الفص الأمامي الجانبي من المخ بالجهة اليمنى زائد ارتجاج بالمخ زائد تورم بالمخ زائد كسر بعظمة العضد الأيسر وتجمع دموي تحت الكبد وضعف في حركة الساقين.. لم تكن إصابة رجائي نتيجة حادث سيارة ولا نتيجة سرقة بالإكراه في الشارع وإنما لأن قوة من رجال شرطة قسم رعاية الأحداث بمديرية أمن الإسكندرية قررت أن تلقي القبض عليه ضمن واحدة من حملاته لحفظ الأمن والأمان.. رجائي ليس حدثا فهو يبلغ من العمر 46 عاما.. كما أنه يعاني من درجة من الإعاقة الذهنية.. لذلك فهو يحمل بطاقة، زوده بها أخوه الدكتور إلهامي تحسبا لأي مشاكل قد يتعرض لها في غيابه.. هذه البطاقة تقول أن رجائي معاق ذهنيا وتحمل رقم الهاتف المحمول الخاص بأخيه للاتصال عند الحاجة.. لكن إعاقة رجائي لا تمنعه من الخروج وحده والعودة إلى منزله كما لا تمنعه تلك الإعاقة من إدراك أن أخيه يعمل طبيبا وأن اسمه إلهامي.. لكن يبدو أن هذا الإدراك هو ما كلف رجائي كل ما تعرض له من وحشية على أيدي محمد بيه ورجاله في قسم الأحداث بمديرية أمن الإسكندرية.




تفاصيل ما جرى هي كالتالي على لسان الدكتور إلهامي محمد منير سلطان شقيق رجائي.

يوم 21 يوليو 2008 أخويا رجائي خرج يتمشى على البحر وما رجعش.. لفيت عليه المستشفيات والأقسام كلها لغاية ما وصلت شرطة النجدة الساعة 5 الفجر.. لم يستدلوا عليه وقالوا تعالى نعمل لك محضر.. الساعة 10 صباحا عملت المحضر وكملت لف على المستشفيات.. الساعة 6 مساء يوم 22 يوليو على بوابة المستشفى الميري سألت، قالوا ما عندناش حد بالاسم ده.. بصيت بنفسي في الكشف لقيت شخص مكتوب انه دخل يوم 21 يوليو ومكان الاسم مكتوب "مواطن"!! طلبت منهم أتعرف عليه يمكن يكون أخويا.. في الاستقبال لقيت اسم أخويا محجوز في قسم جراحة المخ والأعصاب.






الجرح ما زال ظاهراً مكان العملية الجراحية





عرفت انه دخل المستشفى فاقد الوعي وإنهم عملوا له عملية لإزالة تجمع دموي بالمخ نتيجة لحادثة. قالوا لنا إن سيارة إسعاف بتاعة مستشفى جمال عبد الناصر نقلته على المستشفى الميري وان العربية سلمته وسابته ومشيت من غير أي تفاصيل.

دخلت على أخويا كان منظره فظيع واتنين واقفين جنبه.. الأول ما كنتش عارف دول مين.. بعدين عرفنا إنهم من مباحث الأحداث.. سألتهم واقفين هنا ليه؟ أخويا عمل حاجة؟ قالوا: لو كان متهم كنا كلبشناه حتى لو كوم عضم.. احنا واقفين جنبه لحمايته.

سألت رجائي ايه اللي حصل؟ قال: مفيش. ودور وشه الناحية التانية، وبعدين قال لي اسألهم (على اللي واقفين جنبه).. هم عارفين. بعد شويه جه شخص، عرفني باسمه.. العقيد أكرم سليمان.. من مباحث الأحداث.. قال لي انه جاي يطمئن على رجائي.. قال إنه حصلت له حادثة، فقد الوعي، نقلناه على هنا. وقال لي العقيد أشرف عبد القادر رئيس قسم رعاية الأحداث، إدارة البحث الجنائي، عاوز يشوفك.. رحت له في مديرية أمن الإسكندرية.

هم الاتنين عاملوني أحسن معاملة.. وحلفوا على المصحف انه ما حدش عمل لرجائي حاجة. وإنهم كانوا في حملة لضبط الأحداث المتسولين، ورجائي كان ماشي مع بنت لما شافوا البوليس جريوا، رجائي وقع على السلالم وهم بيجروا والبنت موجودة ومستعدة تشهد قدامك بكده.. وسألوني اذا كنت محتاج أي مساعدة منهم والعقيد أشرف إداني الكارت بتاعه ورقم موبايله الخاص وقال لي أكلمه لو محتاج أي خدمة.. طلبت نقله لمستشفى خاص.. عرضوا علي يتكفلوا بنفقات علاج رجائي في الخاص.. طريقتهم شككتني

نقلت رجائي للمستشفى الألماني، دخلوه العناية المركزة بقى في العناية 3 أيام بعدين نقلوه لغرفة عادية.

سألت رجائي مرة تانية، قال أنا عاوز حقي. ما كانش عاوز يتكلم، خايف، قلت له لازم تحكي لي عشان أجيب لك حقك.. عرفت منه انه كان على الكورنيش في مصطفى كامل والبوليس قبض عليه واخدوه لمديرية أمن الإسكندرية ومعاه حوالي 14 واحد، رجائي بيتهته في الكلام.. قدام الضابط، رجائي طلع بطاقته (صورة البطاقة وفي ضهرها ورقة انا كاتبها له عشان لو حصل له حاجة في الشارع، مكتوب انه معاق ذهنيا ورقم تليفوني المحمول للاتصال). الضابط رمى البطاقة على الأرض.. رجائي قعد يقول له أخويا دكتور، جارنا حكمدار في القسم، أكلمهم في التليفون.. الضابط ضربه بشومة على راسه.. والمخبر ضربه بشومة على دراعه.. ضرب لغاية لما فقد الوعي.. فاق لقى نفسه في المستشفى.. كررت معاه الكلام تاني وتأكدت إن رجائي فاهم اللي قاله ومتأكد منه وعارف مكان المديرية ومتأكد انه كان فيها. وقررت أوصل لواحد من اللي كانوا معاه وحكي لي نفس الحكاية.. شاب عنده 17 سنة، غلبان، بائع متجول ومستعد يشهد.

رحت على المحامي العام.. قدمت شكوى

عرفت ان اكرم سليمان رايح جاي على النيابة وان الشاهد غير اقواله؟؟ كان فيه شهود كتير لكن خايفين.. النيابة سمعت اتنين فقط.. رجائي خرج من المستشفى وحاليا في منزل أخته.. كل جسمه كدمات، رجليه فيها ضعف وبنعمل له علاج طبيعي.. رجائي بقى بيخاف من أي صوت وهو في المستشفى كان بيقول ما تخلوش حد يدخل عليا وفتشوهم.. حاسس انه أي حد ممكن يعمل فيه حاجة..

رجائي ما يعرفش يقرا ولا يكتب، عايش معايا، انا اللي بأرعاه.. كان بيلبس نفسه ويحمي نفسه ويشتري ويتمشى ويرجع البيت لوحده.. هادي ومسالم، لم يكن يعاني من أمراض أخرى.. ما أعرفش بعد الحادثة دي ايه هيكون الحال

انا من ساعتها حالي واقف.. مش بأروح شغلي وان رحت مش مركز ومش عارف اشتغل.. كلنا متعطلين.. عاوز حق أخويا.. القصاص من الضابط وان ده ما يحصلش لحد تاني.. كلنا عرضه لان ده يحصل لنا

هل من جهة في هذا البلد قادرة على محاسبة محمد بك و العقيد أكرم سليمان والعقيد أشرف عبد القادر بقسم رعاية الأحداث بمديرية أمن الإسكندرية أم أن ملف رجائي سوف ينضم إلى أكوام ملفات التعذيب المغلقة في أرشيف النيابة العامة؟

هل من جهة قادرة على محاسبة وزارة الداخلية على ما اقترفه رجالها في حق رجائي؟ هل من جهة قادرة على مسائلة وزير الداخلية على سياسة التعذيب التي أصبحت اللغة المفضلة لديها في التعامل مع المواطنين؟

وأخيرا لماذا التوقيع على كل تلك الاتفاقيات إذا كانت الحكومة المصرية لا تتوقف عن انتهاك كل حق ورد في تلك الاتفاقيات؟



هذا الحدث كان منذ ما يقرب من سنتان

تعالو معى نعرف ما تم فى امر هؤلاء الظباط

الحكم القضائي الصادر في 7 نوفمبر 2009 عن محكمة جنايات الاسكندرية، والذي يقضي بالسجن للعقيد أكرم أحمد سليمان خمس سنوات وتعويض مؤقت قدره عشرة آلاف وواحد جنية بتهمة استخدام القسوة وإحداث عاهة بالمواطن رجائي منير سلطان عن طريق إستخدام أداة (شومة) تستخدم في الأعتداء على الأشخاص.

وبعدها تم تقديم النقض

قررت محكمة النقض تحديد جلسة 4/7/2010 لنظر طعن المحكوم عليه أكرم أحمد سليمان وذلك فى الطعن المقدم منه برقم 544 لسنة 80 ق وذلك لنظرة بالدائرة الجنائية يوم الأحد.


ولكنى اذا كنت انا القاضى

لامرت باداعه السجن مدى الحياه









  رد مع اقتباس
قديم منذ /06-20-2010, 04:01 AM   #2

عضو سوبر
 

 رقم العضوية : 44066
 تاريخ التسجيل : Mar 2010
 العمر : 25
 الجنس : ~ بنوتة
 المكان : في عيون حبيبي
 المشاركات : 3,262
 الحكمة المفضلة : دع الحياة تبكي من جبروت ابتسامتك
 النقاط : aya1994 will become famous soon enough
 درجة التقييم : 60
 قوة التقييم : 1

aya1994 غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي

حسبي الله ونعمة الوكيل







  رد مع اقتباس
قديم منذ /06-20-2010, 04:18 AM   #3

Принцеса Форум

 

 رقم العضوية : 5960
 تاريخ التسجيل : Aug 2008
 العمر : 25
 الجنس : ~ أنثى
 المكان : مصر
 المشاركات : 4,321
 النقاط : الأميرة منة is just really niceالأميرة منة is just really niceالأميرة منة is just really niceالأميرة منة is just really nice
 درجة التقييم : 362
 قوة التقييم : 1

الأميرة منة غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي

حسبى الله ونعم الوكيل فيهم

ولوكنت انا القاضى لعدمتهم بعد ماقتلهم كمان انا مش متخيلةه لو حصل لحد

من الناس العزاز على قلبى هاعمل ايه

ميرسى عالطرح المميز







  رد مع اقتباس
قديم منذ /06-20-2010, 04:20 AM   #4

Красивая улыбка

 

 رقم العضوية : 41393
 تاريخ التسجيل : Feb 2010
 العمر : 25
 المكان : اجمل بلاد الارض(مصر)
 المشاركات : 5,528
 النقاط : جميلة مصر has a spectacular aura aboutجميلة مصر has a spectacular aura about
 درجة التقييم : 198
 قوة التقييم : 1

جميلة مصر غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي

حسبى الله ونعم الوكيل فى الضباط اللى بيضربوا بس
وميرسى عالخبر







  رد مع اقتباس
قديم منذ /06-20-2010, 07:07 AM   #5

عضو ذهبي

 

 رقم العضوية : 23975
 تاريخ التسجيل : Jul 2009
 الجنس : ~ أنثى
 المشاركات : 1,359
 النقاط : mariamo will become famous soon enoughmariamo will become famous soon enough
 درجة التقييم : 143
 قوة التقييم : 0

mariamo غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
Lightbulb الله أكبر

اللهم انتقم من كل ظالم .. فأنت قلت وقولك الحق:-
-
{وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ }البقرة254
-
{وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِباً أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ }الأنعام21
-
{وَقَالَ نُوحٌ .. رَّبِّ لَا تَذَرْ عَلَى الْأَرْضِ مِنَ الْكَافِرِينَ دَيَّاراً }نوح 26إ{ِنَّكَ إِن تَذَرْهُمْ يُضِلُّوا عِبَادَكَ وَلَا يَلِدُوا إِلَّا فَاجِراً كَفَّاراً }نوح27
-







  رد مع اقتباس
قديم منذ /06-20-2010, 12:00 PM   #6

مشرفة سابقة

|¦♥ آ‘للهم آ‘غفرلـــے |¦♥

 

 رقم العضوية : 47073
 تاريخ التسجيل : Apr 2010
 المكان : حيث أكــ.ـــون
 المشاركات : 21,214
 النقاط : ڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond reputeڪــــبرياء الروح has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 3967
 قوة التقييم : 2

ڪــــبرياء الروح غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي

انا لله وانا اليه راااجعون

اليس فيكم رجل رشيد حكيم يوقف المهزله هذي

والا عشان مااا لكم مناصب ولا مقتدرين ناس على قد حالها يعمل فيهااا كذا؟؟؟

لازم العداله تأخذ مجراهااااا







  رد مع اقتباس
قديم منذ /03-31-2011, 10:32 AM   #7

 

 رقم العضوية : 74546
 تاريخ التسجيل : Apr 2010
 العمر : 30
 الجنس : ~ ذكر
 المكان : جمهوريه شبرا الديمقراطية المتحده
 المشاركات : 23,411
 الحكمة المفضلة : كن كما تحب ان تكون ولا تلتفت لاراء الكارهون
 النقاط : خارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond reputeخارج عن القانون has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 2420540
 قوة التقييم : 1211

خارج عن القانون غير متواجد حالياً

إرسال رسالة عبر Yahoo إلى خارج عن القانون

أوسمة العضو
افتراضي

الف شكر يا احمد

ع انك رجعت المواضيع اللى اتحذفو







  رد مع اقتباس
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
محمد منير تناهيد الهوي صور فنانين - فنانات - ممثلين - ممثلات 6 07-08-2012 03:40 PM
محمد مغربى يشارك فى حفل إعمار الإسكندرية Pǿm Ŧặặk Ŧőợk اخبار الفن - اخبار الفنانين - اخبار المشاهير 8 03-12-2011 12:44 AM
محمد منير مشتاقه للجنه يوتيوب - موقع يوتيوب - يوتيوب فيديو - مقاطع يوتيوب 1 02-09-2011 07:01 AM
حصريا اغنيه محمد حماقي - عروسه النيل Live Q 192Kpbs اغنيه محمد منير CuOp!D الأغاني الفردية 1 12-28-2010 03:22 AM
لما النسيم محمد منير تامر العدوى يوتيوب - موقع يوتيوب - يوتيوب فيديو - مقاطع يوتيوب 0 12-01-2010 12:40 AM


الساعة الآن 11:33 PM


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2019, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 RC 1
منتديات بنات مصر . منتدى كل العرب

a.d - i.s.s.w