::: فعاليات المنتدى :::

أهلا وسهلا بك إلى منتديات بنات مصر.
أهلا وسهلا بك زائرنا الكريم، إذا كانت هذه زيارتك الأولى للمنتدى، فيرجى التكرم بزيارة صفحة التعليمـــات، بالضغط هنا. كما يشرفنا أن تقوم بالتسجيل بالضغط هنا إذا رغبت بالمشاركة في المنتدى، أما إذا رغبت بقراءة المواضيع والإطلاع فتفضل بزيارة القسم الذي ترغب أدناه.

آخر 12 مواضيع
إعــلان يهمك
الكاتـب : فصيح - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 4 -
الحلقة الثانية من مدونتك مرايتك ومعنا المميزة Aya 7ekaya
الكاتـب : سيناا - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 6 -
مكالمه تليفونه على الهوا.... تعالوا نسمع
الكاتـب : حازم34 - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 2 -
التعليم في مصر افضل ولا خارج مصر افضل
الكاتـب : واد حبيب - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 2 -
مقلب في البيج بوص..
الكاتـب : *فجر الاسلام* - آخر مشاركة : big bốss - مشاركات : 39 -
حوار مع الذات
الكاتـب : big bốss - آخر مشاركة : سيناا - مشاركات : 15 -
حدود الخطيب
الكاتـب : big bốss - آخر مشاركة : سيناا - مشاركات : 23 -
اتوبيس كومبليت 2
الكاتـب : شروق محمود - آخر مشاركة : شاعر الإحساس - مشاركات : 93 -
حياه والقطه المسكينه
الكاتـب : *فجر الاسلام* - آخر مشاركة : حازم34 - مشاركات : 17 -
نظم القصيد ✍🏻
الكاتـب : إيلاانا - آخر مشاركة : يحيى الفضلي السودان - مشاركات : 5 -
بوستر وهمي // النقد مقبول
الكاتـب : محمود الصاروخ - آخر مشاركة : Arco Baleno - مشاركات : 13 -
اعادة استطلاع اجمد صوره
الكاتـب : big bốss - آخر مشاركة : دمعه حائره - مشاركات : 16 -

Like Tree21معجبون
إضافة رد
 
LinkBack أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
قديم منذ /08-09-2020, 04:32 PM   #1

مدير عام سابقا

 

 رقم العضوية : 50632
 تاريخ التسجيل : Jun 2010
 الجنس : ~ رجل
 المكان : مصر حبيبتي
 المشاركات : 40,002
 الحكمة المفضلة : ان فعلت شىء يسعد غيرك فلا تحزن ولا تنتظر المقابل لصنعك
 النقاط : ساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 1805150
 قوة التقييم : 903

ساحر الأحزان غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
Question هل من حق تركيا إحتلال ليبيا

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
من زمان ما كتبت في قسم النقاش
وصراحه القسم وحشني
ومن عنوان الموضوع من حق تركيا أنها تتدخل في ليبيا
كنت في حالي بتابع الوضع داخل ليبيا وحاله الإستعداد من جانب الجيش المصري
داخل أرضه عملا بالمثل القائل
أنا في حالي ويا حالي انت معي
لقيت صديق معي داخل الفيس لا داعي لذكر اسم دولته بيقلي يا امجد ممكن سؤال قلت تفضل؟
قالي هل انت مع مصر عندما تدخل ليبيا؟
قلت ليه أنا ضد الدخول في ليبيا ولكن أنا ضد من يدخل داخل أرضي ويهدد حدودي
وجيش بلدي وظيفته تأمين حدود وطني

فقال لي تترك اثيوبيا تبني السد وانتم هنا
فقلت له تلك أمور خاصه بدولتنا وليس من حق أحد أن يتدخل في ذلك؟
فقلت له ولماذا أنت تقف مع تركيا في دخولها ليبيا فقال إنها مع الشرعيه فقلت له أي شرعيه تلك تحميها قوات مرتزقه وأين الجيش الليبي من ذلك وقلت له لو تونس تدخلت أو الجزائر فهو شيء عادي هم الجار ومن حق الجار الوقوف بجوار جاره
ولكن يأتي جار من آسيا ليحمي جار من أفريقيا
فذلك هو الشيء البعيد
ولم اتطرق أكثر من ذلك حتي لا يخرج النقاش
وهو قد احس بذلك
ولكن لي سؤال
هل من حق تركيا التدخل في الشأن الداخلي الليبي,؟
تحياتي وتقديري







  رد مع اقتباس
قديم منذ /08-09-2020, 05:09 PM   #2

مشرف الأقسام الأدبية
 

 رقم العضوية : 42511
 تاريخ التسجيل : Feb 2010
 الجنس : ~ رجل
 المكان : ارض الله واسعه في اي مكان موجود
 المشاركات : 42,859
 الحكمة المفضلة : لا يفيد الندم علي شئ قد انتهى
 النقاط : واد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond reputeواد حبيب has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 1700128
 قوة التقييم : 851

واد حبيب متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي

والله لو اتكلمنا في الحق ولا تركيا ولا مصر ليهم التدخل في الشئن الليبي لكن لبيا نفسها مقسومه نصين نص مع حكومه الوفاق اللي بتدعمها تركيا وبيقولو هيه الحكومه الشرعيه ونص مع خليفه حفتر اللي بتدعمو مصر وبيقولو المعترف بيه دوليا
لكن في النهايه مفيش من حق حد انه يدخل في لبيا اصلا
واللي هيشيل الليله كلها وهتكون زي اليمن هيه لبيا نفسها







  رد مع اقتباس
قديم منذ /08-09-2020, 05:25 PM   #3

مشرفة سابقة

 

 رقم العضوية : 77659
 تاريخ التسجيل : Nov 2011
 الجنس : ~ أنثى
 المكان : 6-October
 المشاركات : 16,098
 الحكمة المفضلة : رَبِے ٱلهمنے صبراً يكفينے دهراً
 النقاط : gold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond reputegold rose has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 884556
 قوة التقييم : 443

gold rose غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي

المشكله إن جزء من الليبيين نفسهم مع دخول تركيا زي ما في جزء مع دخول مصر
في الحالتين الدولتين مش من حقهم يدخلو ومصر تحمسي حدودها دون التدخل
جيشنا يارب في بلده وأعداء بلده وميشتتشي نفسه في حرب مش حربنا







  رد مع اقتباس
قديم منذ /08-09-2020, 06:13 PM   #4

قلم مبدع

 

 رقم العضوية : 101793
 تاريخ التسجيل : Sep 2016
 العمر : 29
 الجنس : ~ رجل
 المشاركات : 2,367
 الحكمة المفضلة : لو كان هناك طريق للمعرفة لاصبحت كل الطرق كباري
 النقاط : ahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond reputeahmed 22 has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 136095
 قوة التقييم : 69

ahmed 22 غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي



طيب هقول لحضرتك حاجة بسيطة
سيبك من مصر وتركيا

مين اللي تقدر تقول عنده حق او الافضل لليبيا في الجبهتين المتصارعتين
الوفاق ولا حفتر ؟

اكيد احترت في الاجابة ... طالما احترت
يبقي مش هتقدر تختار مين الافضل او الاجدر فيهم
لان الاتنين عليهم علامات استفهام بالنسبة ليك كبلد خارج حدود ليبيا
وربما كمواطن ليبي كمان تم تشتيته بين نارين .. وبالتالي انتمائه بيكون
داخل حدود الجزء اللي تحت سيطرة اي جبهة فيهم ..
وحتي لو معارض هيختار الصمت ..

يبقي كل دولة من تم ادخالها في المعادلة من الاطراف المتصارعة في الحكم بليبيا
ممكن تدعي ان ليها حق
طالما مدفوعة بالحفاظ علي مصالحها او اكتساب بعض المكاسب نظير تخلها
مصر مصلحتها عمرها ما هتكون علي وفاق مع حكومة مكونة من فصائل اسلامية مجمعة
ومنهم الاخوان اللي هما اصلا مطاردين من الجهة الحاكمة في مصر
وتركيا ليها مصلحة انها هيكون ليها مكاسب وبالذات ان ليها توافق مع حكومة مؤلفة من فصائل اسلامية
اي نفس الميول اللي بيدعي اردوغان قولا دايما انه بينتمي ليها
وبالتالي لما يتقاله انه هيكون ليه نصاب في موارد المتوسط وغيره
اللي تم اخرجه منها ... غير كمان منطقة الهلال الخصبة بالنفط اللي تحت حكم حفتر
واللي هي اساسا المشكلة انها متوقفة عن العمل
لأن اذا تم اخراج النفط فهيروح حصيلة الانتاج للجهة المعترف بيها دوليا
وهي حكومة الوفاق وبالتالي هتملك موارد مالية للصرف علي حروبها
او تتملكها الدولة ...

مشكلة ليبيا انها بقت منطقة مصالح متنازع عليها بسبب القائمين علي الحكم فيها
بسبب تراكمات طويلة من حكم القذافي
ادت لفوضي كان من الصعب السيطرة عليها
بسبب ان مافيهاش جبهة اقوي .... مافيش منطقة قوي تقدر
تستند عليها الدولة وبالتالي تحكم سيطرتها علي كل الاطراف المتنازعة
ويكون ليها اليد عليا ... وبالتالي التقسيم اللي حصل ادي الي اضعاف
ادي الي امكانية طول الازمة لسنوات وربنا يستر وما يحصلش تقسيم زي السودان كدا
مع طول الازمة ومع كمان رضي كل الدول في الخارج مع الوقوف مع اطراف مختلفة
يعني امريكا مثلا وروسيا هتلاقيهم في جبهة ...
وتركيا وفرنسا وفي جبهة ودول كتيرة علي الحياد ...

وبالتالي الموضوع اصعب من انه نحصره في سؤال واحد
بدون الدخول في تفريعات كتيرة ..







عاشق ولهان معجبون بهذا .
  رد مع اقتباس
قديم منذ /08-09-2020, 07:15 PM   #5

مشرف الترحيب بالاعضاء الجدد وسجل الاعضاء

 

 رقم العضوية : 93202
 تاريخ التسجيل : Jun 2013
 الجنس : ~ ذكر
 المشاركات : 5,927
 النقاط : سيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond reputeسيناا has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 118689
 قوة التقييم : 60

سيناا غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
افتراضي

لو في اسلام يطبق بالفعل في وقتنا الحال

لما صار الي صار في اغلب الدول

تركيا عاوزة تتدخل في اشي ان كان عسكري او سياسي يضمن مصالحها

دخلت سوريا واتبنت جزء من ثوار سوريا واتبنت منظمات واشياء

تقود للدمار

تركيا عاوزة تفرض نفسها بالمنطقة من خلالنا نحن العرب

هي عارفة العرب طلعوا نزلوا كلمتهم ليس لها معنى ولا تاثير

كلوا في يد البلاد العظمى وهي تتحدى مرات وتتنازل مرات

لكن تدخل على ليبا ف بحب اقلكم تضرب الانظمة العربية لي خلت واحد زي اردوغان يتمادى لهل الدرجة فينا







  رد مع اقتباس
قديم منذ /08-09-2020, 10:05 PM   #6

مدير عام سابقا

 

 رقم العضوية : 50632
 تاريخ التسجيل : Jun 2010
 الجنس : ~ رجل
 المكان : مصر حبيبتي
 المشاركات : 40,002
 الحكمة المفضلة : ان فعلت شىء يسعد غيرك فلا تحزن ولا تنتظر المقابل لصنعك
 النقاط : ساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 1805150
 قوة التقييم : 903

ساحر الأحزان غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة واد حبيب مشاهدة المشاركة
والله لو اتكلمنا في الحق ولا تركيا ولا مصر ليهم التدخل في الشئن الليبي لكن لبيا نفسها مقسومه نصين نص مع حكومه الوفاق اللي بتدعمها تركيا وبيقولو هيه الحكومه الشرعيه ونص مع خليفه حفتر اللي بتدعمو مصر وبيقولو المعترف بيه دوليا
لكن في النهايه مفيش من حق حد انه يدخل في لبيا اصلا
واللي هيشيل الليله كلها وهتكون زي اليمن هيه لبيا نفسها
انت معك حق محمد نحن وهم ليس لنا حق التدخل
في شؤن الغير القذافي ترك الحكم وتوفي من كام سنه
هل تدخلنا في الشأن الليبي لم نتدخل طالما أهل الدوله مع بعضهم

البعض ولكن لم يتم التاهب الا بعد دخول الجيش التركي لليبيا
مع تأمين حدودك والمحافظه عليها
شكرا لك محمد علي اهتمامك بالتواجد







عاشق ولهان معجبون بهذا .
  رد مع اقتباس
قديم منذ /08-09-2020, 10:06 PM   #7

مدير عام سابقا

 

 رقم العضوية : 50632
 تاريخ التسجيل : Jun 2010
 الجنس : ~ رجل
 المكان : مصر حبيبتي
 المشاركات : 40,002
 الحكمة المفضلة : ان فعلت شىء يسعد غيرك فلا تحزن ولا تنتظر المقابل لصنعك
 النقاط : ساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 1805150
 قوة التقييم : 903

ساحر الأحزان غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gold rose مشاهدة المشاركة
المشكله إن جزء من الليبيين نفسهم مع دخول تركيا زي ما في جزء مع دخول مصر
في الحالتين الدولتين مش من حقهم يدخلو ومصر تحمسي حدودها دون التدخل
جيشنا يارب في بلده وأعداء بلده وميشتتشي نفسه في حرب مش حربنا
كم ذكرتي رنا ليست حربنا وليس لنا شأن بها
ولكن تأمين حدود الوطن شيء مطلوب
منا
شكرا لك على اهتمامك بالتواجد







عاشق ولهان معجبون بهذا .
  رد مع اقتباس
قديم منذ /08-09-2020, 10:13 PM   #8

مدير عام سابقا

 

 رقم العضوية : 50632
 تاريخ التسجيل : Jun 2010
 الجنس : ~ رجل
 المكان : مصر حبيبتي
 المشاركات : 40,002
 الحكمة المفضلة : ان فعلت شىء يسعد غيرك فلا تحزن ولا تنتظر المقابل لصنعك
 النقاط : ساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 1805150
 قوة التقييم : 903

ساحر الأحزان غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmed 22 مشاهدة المشاركة


طيب هقول لحضرتك حاجة بسيطة
سيبك من مصر وتركيا

مين اللي تقدر تقول عنده حق او الافضل لليبيا في الجبهتين المتصارعتين
الوفاق ولا حفتر ؟

اكيد احترت في الاجابة ... طالما احترت
يبقي مش هتقدر تختار مين الافضل او الاجدر فيهم
لان الاتنين عليهم علامات استفهام بالنسبة ليك كبلد خارج حدود ليبيا
وربما كمواطن ليبي كمان تم تشتيته بين نارين .. وبالتالي انتمائه بيكون
داخل حدود الجزء اللي تحت سيطرة اي جبهة فيهم ..
وحتي لو معارض هيختار الصمت ..

يبقي كل دولة من تم ادخالها في المعادلة من الاطراف المتصارعة في الحكم بليبيا
ممكن تدعي ان ليها حق
طالما مدفوعة بالحفاظ علي مصالحها او اكتساب بعض المكاسب نظير تخلها
مصر مصلحتها عمرها ما هتكون علي وفاق مع حكومة مكونة من فصائل اسلامية مجمعة
ومنهم الاخوان اللي هما اصلا مطاردين من الجهة الحاكمة في مصر
وتركيا ليها مصلحة انها هيكون ليها مكاسب وبالذات ان ليها توافق مع حكومة مؤلفة من فصائل اسلامية
اي نفس الميول اللي بيدعي اردوغان قولا دايما انه بينتمي ليها
وبالتالي لما يتقاله انه هيكون ليه نصاب في موارد المتوسط وغيره
اللي تم اخرجه منها ... غير كمان منطقة الهلال الخصبة بالنفط اللي تحت حكم حفتر
واللي هي اساسا المشكلة انها متوقفة عن العمل
لأن اذا تم اخراج النفط فهيروح حصيلة الانتاج للجهة المعترف بيها دوليا
وهي حكومة الوفاق وبالتالي هتملك موارد مالية للصرف علي حروبها
او تتملكها الدولة ...

مشكلة ليبيا انها بقت منطقة مصالح متنازع عليها بسبب القائمين علي الحكم فيها
بسبب تراكمات طويلة من حكم القذافي
ادت لفوضي كان من الصعب السيطرة عليها
بسبب ان مافيهاش جبهة اقوي .... مافيش منطقة قوي تقدر
تستند عليها الدولة وبالتالي تحكم سيطرتها علي كل الاطراف المتنازعة
ويكون ليها اليد عليا ... وبالتالي التقسيم اللي حصل ادي الي اضعاف
ادي الي امكانية طول الازمة لسنوات وربنا يستر وما يحصلش تقسيم زي السودان كدا
مع طول الازمة ومع كمان رضي كل الدول في الخارج مع الوقوف مع اطراف مختلفة
يعني امريكا مثلا وروسيا هتلاقيهم في جبهة ...
وتركيا وفرنسا وفي جبهة ودول كتيرة علي الحياد ...

وبالتالي الموضوع اصعب من انه نحصره في سؤال واحد
بدون الدخول في تفريعات كتيرة ..
أحترم وجهه نظرك احمد
وقد يكون هناك سرعات أكثر بين أصحاب الميول
والمصالح المتوافقة
سوء مع حفتر أو مع الوفاق
والتي أظن أنها اسمها وفاق علي الورق
وليس الواقع من أجل إلباس الشرعيه مع السيطره علي ثروات البلد
وإدخالها في حرب طويله الأمد
وبعدها يتم توزيع حصه الثروات من دون النظر للمواطن الليبي
المغلوب علي أمره وهو يري تلك الصراعات تدور أمام عينه
اسعدني اهتمامك بالتواجد احمد
تحياتي وتقديري لك







عاشق ولهان معجبون بهذا .
  رد مع اقتباس
قديم منذ /08-09-2020, 10:13 PM   #9

 

 رقم العضوية : 72854
 تاريخ التسجيل : Jul 2011
 العمر : 29
 الجنس : ~ أنثى
 المكان : بيتنا
 المشاركات : 7,070
 الحكمة المفضلة : أفعل ما شئت فإنك ميت
 النقاط : ندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond reputeندوشه 2011 has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 801925
 قوة التقييم : 401

ندوشه 2011 غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي

يالهوز. انت قدرت تكتب دا كله. ربنا معاك







  رد مع اقتباس
قديم منذ /08-09-2020, 10:17 PM   #10

مدير عام سابقا

 

 رقم العضوية : 50632
 تاريخ التسجيل : Jun 2010
 الجنس : ~ رجل
 المكان : مصر حبيبتي
 المشاركات : 40,002
 الحكمة المفضلة : ان فعلت شىء يسعد غيرك فلا تحزن ولا تنتظر المقابل لصنعك
 النقاط : ساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond reputeساحر الأحزان has a reputation beyond repute
 درجة التقييم : 1805150
 قوة التقييم : 903

ساحر الأحزان غير متواجد حالياً

 

 

 

 

 

أوسمة العضو
افتراضي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سيناا مشاهدة المشاركة
لو في اسلام يطبق بالفعل في وقتنا الحال

لما صار الي صار في اغلب الدول

تركيا عاوزة تتدخل في اشي ان كان عسكري او سياسي يضمن مصالحها

دخلت سوريا واتبنت جزء من ثوار سوريا واتبنت منظمات واشياء

تقود للدمار

تركيا عاوزة تفرض نفسها بالمنطقة من خلالنا نحن العرب

هي عارفة العرب طلعوا نزلوا كلمتهم ليس لها معنى ولا تاثير

كلوا في يد البلاد العظمى وهي تتحدى مرات وتتنازل مرات

لكن تدخل على ليبا ف بحب اقلكم تضرب الانظمة العربية لي خلت واحد زي اردوغان يتمادى لهل الدرجة فينا
وقد تريد تركيا عوده العصر العثماني
وفرض الولايه بعد أن تم انقراضه
فالتدخل في الشؤن الخاصه باي دوله ليس بالشيء المحبوب
أسعدني جميل تواجدك سينا
تحياتي وتقديري لك







  رد مع اقتباس
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع


المواضيع المتشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ضربة قوية لبرشلونة.. إحتمال غياب ميسي عن الكلاسيكو الفيلسـوف كرة القدم الاوروبية والعالمية 2 10-06-2015 08:05 PM
إحتمال الضغط على الدولار الامريكي مجدداً تاجر فوركس الفوركس - الاوراق الماليه - تجاره الاسهم - forex 0 05-10-2015 05:58 PM
تم إحتلال قلبى . بقلم مصطفى خفاجة مصطفى خفاجة قسم الخواطر - وهمس القوافى حصرى بقلم الأعضاء 15 05-03-2011 11:23 PM
شهداء ليبيا 2011 ضحايا ومصابين ليبيا صور+فيديو اوان الورد مواضيع عامة - ثقافة عامة 0 03-08-2011 11:13 AM


الساعة الآن 05:09 PM


Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2020, vBulletin Solutions, Inc.
Content Relevant URLs by vBSEO 3.6.0 RC 1
منتديات بنات مصر . منتدى كل العرب

a.d - i.s.s.w