عرض مشاركة واحدة
قديم منذ /08-10-2015, 12:29 PM   #1

danamaher
 

 رقم العضوية : 99686
 تاريخ التسجيل : Aug 2015
 الجنس : ~ أنثى
 المشاركات : 3
 النقاط : danamaher will become famous soon enough
 درجة التقييم : 50
 قوة التقييم : 0

danamaher غير متواجد حالياً

أوسمة العضو
Lightbulb مهم جدا عايزة تحافظي على لياقتك البدنية

عايزة تحافظي على لياقتك البدنية واسلوب حياة FIT LIFE يمنحك الرشاقة والجمال – اتبعي النصايح الرياضية دي!

خفّفي نسبة الدهون في جسمك وتمتعي بعضلات وجسم مشدود من خلال إدخال تمارين رفع الأوزان الخفيفة إلى روتينك الرياضي!

لو معندكيش وقت كاف للقيام بتمارين رياضية خلال اليوم وتحافظي على لياقتك البدنية؟ فقط إتبعي أسلوب حياة Fit Life نشيط من خلال المشي في المكتب أو اثناء التسوّق، ممكن تطلعي السلالم بدل استخدام المصعد أو ممكن بردو تقضي وقت من المرح واللعب مع مطاردة الأطفال في أنحاء البيت. تذكّري دايما أن كل كيلوحرام من العضلات يحرق 50 سعرة حرارية إضافية في اليوم التالي وأنت نايمة ومرتاحة! خليكي فيت FIT يافورما!

معندكيش وقت لـ30ـ دقيقة من الرياضة في جدول أعمالك اليومي المزدحم؟ فقط مارسي 15 دقيقة من النشاط البدني على مرحلتين، واعتبري نفسك قمتي بـ 30 دقيقة من الرياضة خلال نهارك! وده اللى انتى محتاجاه للمحافظة على لياقتك البدنية وصحة جيدة لجسمك!

طب لو مكنتيش مارستي الرياضة من قبل كدة، يبقي ابدئي الآن، على مهلك! بإمكانك البدء بـ10 دقائق من المشي، ثم زيادة المدة مع الوقت للوصول حتى 30-60 دقيقة من المشي السريع. وبكدة هتقومي بزيادة فترة التمارين وكثافتها، خطوة خطوة!

ممكن تاخدي وجبة خفيفة قبل التمارين، ودي أساسية لطاقة أكبر، خلال التمرين! تناولي عدد 2 موز أو كورن فليكس من الحبوب الكاملة أو حبة بطاطا مشوية أو سندويش جبنة من عيش القمح الكامل، بس بشرط انه يكون معاد الوجبة ساعتين الى أربع ساعات قبل التمرين. والوجبة دي هتعزّز لياقتك البدنية وعملية حرق الطاقة والدهون في الجسم.

لو كنتي قادرة، يبقي إختاري الهرولة بدل المشي! مع أنك بتحرقي نسبة دهون كبيرة خلال المشي وهتشدي عضلات جسمك كله ولكنك هتصرفي كمية أكبر من السعرات الحرارية والدهون أكثر خلال التمارين شديدة القوة والمكثفة زي الهرولة او المشي السريع ده بجد هينزل وزنك بطريقة مذهلة وملحوظة فى ايام قليلة!!



المصدر







  رد مع اقتباس